Gastblog: Zomerreeks 4: Het belang van verbeteren

​Dit artikel is de laatste in een serie van 4 artikelen over de 9 stappen die jij kunt zetten om het fundament van jouw bedrijf te verstevigen en te verbeteren. Dit artikel staat in het teken van het verbeteren van jouw onderneming door te gaan spelen met een aantal van deze 9 stappen.

Het belang van verbeteren

Het is belangrijk dat je altijd je producten en diensten blijft verbeteren. De wereld verandert dagelijks en daarmee verandert ook de behoefte van je klant. Als jij niet alert bent op de veranderende behoeftes van je klant, gaan ze zo naar je concurrent die hier wel op inspringt. Als ondernemer moet je dus altijd letten op wat er in jouw omgeving gebeurt. De 9 stappen helpen je om focus aan te brengen en ook de mogelijkheid om veranderingen te vertalen in jouw bedrijf:

De 9 stappen

Voor wie doe jij het? – wie is echt jouw klant?
Wat is jouw toegevoegde waarde? – wat zijn jouw producten en diensten?
Leveren van je diensten en producten – hoe zorg je dat jouw producten en diensten bij jouw klanten komt?
Hoe leg jij de relatie met jouw klant? – wat zijn mogelijkheden om een relatie aan te gaan met jouw klanten, zodat ze bij je terug blijven komen
Hoe verdien jij je geld? – welke verdienmodel(len) gebruik jij?
Welke kernmiddelen gebruik jij? – Wat zijn voor jouw bedrijf essentiële middelen om je producten en diensten te leveren?
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van jouw bedrijf? – Welke activiteiten zijn binnen jouw bedrijf cruciaal om je diensten en producten te leveren?
Een succesvol bedrijf creëer je samen – Welke partners zijn essentieel, zodat je nog meer waarde kunt leveren aan je klanten?
Welke kosten maakt jouw bedrijf? – Wat zijn de belangrijkste kosten die jij maakt in je bedrijf?

Business model

Deze 9 stappen vormen samen jouw business model, hiermee creëer en lever jij waarde voor jouw klanten. Als je de 9 stappen invult, is het mogelijk om aan een kind van 6 uit te leggen hoe jouw bedrijf werkt. Einstein zei altijd dat de dingen die je doet zo simpel moeten zijn dat je het een kind van 6 jaar moet kunnen uitleggen en die moet dan ook begrijpen wat jij bedoelt.

Innoveren

Innoveren is voor veel ondernemers een groots woord, ze denken aan techniek en kunnen er niet zoveel mee. Maar innoveren betekent niet veel meer dan verbeteren. Het gaat over het verbeteren van de waarde die jij levert aan jouw klanten. Waar kan jij verbeteren in je bedrijf? Door de 9 stappen uit te werken kan het model je helpen.

Wat als…

Wat als… Dit is een van de krachtigste vragen als je na denkt over verbeteringen. Hij leert je buiten de bestaande kaders te denken. Als je deze vraag combineert met de 9 stappen van het model, dan heb je een krachtige formule in je handen om je bedrijf te verbeteren.

Een voorbeeld van een Wat als… vraag is:
Wat als ik mijn diensten zou automatiseren en vooral online mijn diensten zou aanbieden? Wat voor effecten heeft dit dan op:
mijn diensten en producten? Wat zou er dan moeten veranderen?
mijn huidige klantgroep? Hebben mijn klanten hier behoefte aan of ga ik dan een nieuwe doelgroep benaderen?
de manier waarop ik mijn diensten en producten bij mijn klant breng?
mijn relaties met mijn omgeving? Moet ik dan op een andere relaties leggen?
mijn verdienmodel(len)? Hoe gaan die eruit zien?
de kernmiddelen die ik nodig heb om dit mogelijk te maken?
de kernactiviteiten die ik moet aanpakken om dit mogelijk te maken?
mijn samenwerkingspartners? Moet ik andere samenwerkingen zoeken?
andere kosten structuren? Moet ik hier naar op zoek?

Door deze vragen te stellen en daar antwoorden op te geven, kan het maar zo zijn dat je tot een inzicht komt waardoor je meer waarde kan leveren voor jouw klanten en meer omzet kan genereren!