Gastblog: Zomerreeks 1: Werk aan de winkel

​door Annemieke Tissink

Als zelfstandig ondernemer werk je hard om te zorgen dat je voldoende klanten hebt en besteed je vooral tijd aan extra veel waarde geven aan je klant. Maar neem je ook wel eens tijd om na te denken over hoe je je bedrijf zou kunnen verbeteren, zodat je nog meer waarde kan leveren dan je nu al doet?

Werk aan de winkel

Neem jij regelmatig tijd om aan jouw bedrijf te werken? En dan bedoel ik niet even snel 10 minuten, maar echt minimaal een uur of een dagdeel? Vaak nemen ondernemers zich dit voor. Ze zetten snel even ideeën op papier om deze later uit te werken, maar meestal komt er weinig van terecht.

Herken je dit? Ben jij altijd aan het werk zonder tijd te nemen voor de ontwikkeling van je bedrijf? De zomer is hier de uitgelezen kans voor! In de komende 4 weken leren we je de 9 stappen die jij moet nemen om het fundament van jouw bedrijf te leggen en/of te verbeteren.

Stap 1: Voor wie doe jij het?

Als je kijkt naar je bedrijf zoals het nu is, wie zijn dan jouw klanten? Wie zijn de mensen die jij diensten en producten levert? Wij zien veel zelfstandig ondernemers die veel verschillende klantgroepen bedienen. Dit vraagt veel van jouzelf als ondernemer, omdat elke klantgroep weer andere problemen heeft en een eigen taal spreekt. Waar ligt de focus dan op in je marketing?

Om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn, adviseren wij onze klanten altijd om te gaan voor één specifieke klantgroep. Je marketing wordt dan veel effectiever en eenvoudiger en je kunt je helemaal richten op deze groep mensen, zodat je hen elke dag beter begrijpt! Daardoor kun je betere diensten leveren, die aan sluiten bij hun behoeften.

Vraag: Op welke doelgroep zou jij je echt moeten richten, zodat jouw bedrijf nog aantrekkelijker wordt?

Stap 2: Wat is jouw toegevoegde waarde?

Veel ondernemers vinden het lastig om te benoemen welke toegevoegde waarde zij bieden. Je hebt verschillende vormen van toegevoegde waarde. Het is niet zo ingewikkeld, het woord zegt het namelijk al. Het gaat om de waarde die jij toevoegt aan het leven en de wereld van jouw klant.

De meest zichtbare vorm van toegevoegde waarde bestaat uit jouw diensten en producten. Andere vormen van toegevoegde waarde zijn de beleving die je biedt met jou product of dienst. Voor sommige bedrijven kan het ook de merknaam zijn zoals Grolsch of Apple.

Vraag: Wat kan jij nu aan je dienst of product veranderen waardoor deze nog beter wordt en je dus meer waarde biedt voor jouw klant?

Stap 3: Leveren van je diensten en producten

Als je weet wie je klant is en welke problemen of verlangens hij heeft, dan weet je ook welke diensten en producten jij moet aanbieden om hem hierbij te helpen. Je wilt natuurlijk zorgen dat je producten en diensten ook bij je klant terecht komen. Voor een retailer zoals de Albert Heijn of Hema is dit vaak de fysieke winkel of een webshop. Maar hoe zit dit voor jou?

Welke kanalen gebruik jij om te zorgen dat jouw waarde, producten en diensten bij je klant komen? Voor ons zijn de kanalen een mooie trainingslocatie op het water in het centrum van Zwolle, een gratis online masterclass die we geven. Maar ook onze website.

Vraag: Welke andere manieren kun jij bedenken om je producten en diensten aan te bieden aan jouw klant?

Volgende week stap 4, 5 & 6.