Gastblog: Profileren: vertel wie jij bent

Geschreven door: Sonja Schaap

Profileren betekent ‘karakteriseren’, jouw unieke karakter tonen. Ik blijf het een prachtig woord vinden. Je gaat de buitenwereld vertellen wie jij bent, wat je te bieden hebt en voor wie. Je zet jouw bedrijf in de etalage en bent het schaap dat eruit springt in die volle wei van aanbod en concurrentie. In deze tijd, waarin flexibilisering van de arbeidsmarkt aan de orde van de dag is en bedrijven steeds vaker kiezen voor specialisten, moet je je juist onderscheidend profileren. Je moet opvallen en klanten moeten snappen waarom ze voor jou moeten kiezen.

Hoe kun je je onderscheidend profileren?

Het komt allemaal neer op één ding: zichtbaarheid. Als jij niet zichtbaar bent, weten jouw potentiële klanten je niet te vinden. Kom jij niet met je hoofd boven dat maaiveld uit, dan val je dus niet op in de massa. En dat kost klanten. Heel veel klanten. Er zijn vele manieren om jouw bedrijf zichtbaar te maken. In deze blog deel ik vijf profileringtools met je.

1) Netwerken > Kies voor netwerkclubs die bij je passen en creëer ambassadeurs.

2) Klantenbinding > Zorg voor waardevolle contactmomenten met je klanten.

3) E-mailmarketing > Bouw een mailinglijst op en laat regelmatig van je horen.

4) Socialmediamarketing > Zorg voor online zichtbaarheid op relevante kanalen.

5) Presentaties geven > Deel je kennis en verhoog je expertstatus met je presentatie.

1. Netwerken > Kies voor netwerkclubs die bij je passen en creëer ambassadeurs

Netwerken is een marketingtool voor jouw profilering die je goed in kaart moet brengen. Probeer uit wat bij jou past en wat effectief is voor jouw bedrijf. Ambassadeurs creëren is daarbij een van de beste manieren om jezelf te profileren. Goede ambassadeurs zijn trouwe fans die vertellen over jouw bedrijf. Over wat jij te bieden hebt en de unieke manier waarop je dat doet. En natuurlijk waarom ze daar zo enthousiast over zijn en denken dat de ander baat heeft bij jouw product of dienst. Je creëert goede ambassadeurs voor jouw bedrijf door onderscheidend te zijn, je werk uitstekend te doen en een goede service te leveren.

2. Klantenbinding > Zorg voor waardevolle contactmomenten met je klanten

Onderzoek toont aan dat ongeveer 20% van je klanten zorgt voor maar liefst 80% van je omzet. In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zo’n 80% van hun tijd besteden aan het werven van nieuwe klanten. Slechts 20% van hun tijd steken ze in bestaande klanten. Eigenlijk best vreemd, want die bestaande klanten kennen en vertrouwen je al en weten wat je te bieden hebt. Hen hoef je niet meer te overtuigen dat ze goed zitten bij jou! Je dient die klanten enthousiast te houden. Klantenbinding, of ‘klantmanagement’ zoals het ook vaak genoemd wordt, is daarom onderdeel van jouw profilering.

3. E-mailmarketing > Bouw een mailinglist op en laat regelmatig van je horen

E-mailmarketing is een krachtige en effectieve marketingtool om jouw doelgroep te bereiken. Bij e-mailmarketing verstuur je e-mails, zoals een nieuwsbrief, naar potentiële en bestaande klanten. Veel ondernemers denken dat e-mailmarketing niet werkt, omdat er een overkill aan nieuwsbrieven is. Zolang jij waardevolle dingen communiceert, wordt de nieuwsbrief gelezen en komen (potentiële) klanten in actie. En dat is nu precies de bedoeling van e-mailmarketing: een band opbouwen met jouw publiek, continu waarde bieden en het verleiden om (opnieuw) voor jou te kiezen.

4. Socialmediamarketing > Zorg voor online zichtbaarheid op relevante kanalen

Regelmatig hoor ik van ondernemers die niet of veel te weinig zichtbaar zijn op social media: ‘Ik heb daar niets mee’ of ‘Ik weet niet wat ik erop moet zetten’. Maar als je goed zichtbaar wilt zijn met je bedrijf, hoort die online omgeving daar ook bij. Voor de een werkt het om op één of twee kanalen zichtbaar te zijn, voor de ander op vijf. Op zich maakt dat niet uit. Kies voor een eigen gezicht en eenduidige communicatie naar je doelgroep. Pas dan ben je herkenbaar en geloofwaardig. Als je dan ook nog waardevolle en leuke dingen te melden hebt, gaan mensen je volgen en worden ze misschien ook nog klant!

5. Presentaties geven > Deel je kennis en verhoog je expertstatus met je presentatie

Als je presentaties wilt geven als krachtige profileringstool, zoek dan regelmatig een podium om jouw verhaal te houden. Dat kan bij netwerkclubs zijn, maar ook op plaatsen waar mensen uit jouw doelgroep bij elkaar komen. Bijvoorbeeld een landelijke ledendag of een kenniskring van functionarissen die past in jouw doelgroep. Er worden ook genoeg events georganiseerd waarvoor sprekers nodig zijn. Zorg er in ieder geval voor dat je verhaal herkenbaar is, je boodschap landt en dat je iets bereikt met je verhaal.

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Sonja Schaap