Gastblog: Meer waarde en minder stress; het kan!

door Karin Verhagen

​Een paar jaar geleden was ik op bezoek bij een ICT bedrijf. De eigenaar had het verschrikkelijk druk. Onze afspraak had hij een aantal keer verschoven. En toen het uiteindelijk doorgang vond, had hij exact 1 uur de tijd. “Nou ja”, zei hij, “bij nader inzien zelfs iets minder dan een uur”. Hij moest ook nog even lunchen, voordat hij naar een klant ging. Hij runt een aantal grote klantprojecten. En die gingen ongeveer tegelijk live. Als operations directeur, en baas van de tent hoor je daar zelf bovenop te zitten. Toch?

Klanten geven jou het vertrouwen, en je bent betrokken bij je klanten. Daarnaast ben jij diegene die de producten en diensten het beste kent. De beste verkoper. En inkoper…en onderhandelaar en…Ga zo maar door. De eigenaar/ ondernemer/ operations directeur zet zelf het beste resultaat neer. En dan noem ik hier nog maar een kleine greep uit de gemiddeld 25 onderwerpen die op het bordje van de ondernemer liggen. Is hij een uitzondering? Nou nee….het is niet voor niets dat ondernemers aangeven dat ze meer tijd voor zichzelf willen creëren. Rust zoeken. Of grip willen.

Wat ondernemers zich niet altijd beseffen is dat zij door zelf alles te blijven uitvoeren onbedoeld hun groei beperken. Zowel die van hun organisatie als hun persoonlijke groei. De sleutel zit hem in het woord betrokkenheid. Dit woord zorgt er bij ondernemers vaak voor dat ze bepaalde zaken bij zich houden. Of steeds weer naar zich toetrekken. En niet alleen op spannende momenten. Tot grote frustratie bij tijd en wijle van de medewerkers, die er mee aan de slag waren of zouden willen zijn. Door anders naar het concept van betrokkenheid te kijken, kun je meer waarde creëren. Want betrokkenheid bij je klanten, medewerkers, leveranciers etc. betekent niet dat je het allemaal zelf moet uitvoeren. Sterker nog: de kwaliteit kan zelfs aanzienlijk verbeteren als je dat niet doet.

Het volgende wat ik ga zeggen, wist je misschien wel. Maar dan kan het alsnog verkeerd vallen. Je bent niet overal het beste in. Durf betere mensen dan jezelf aan te nemen op de onderwerpen die je veel energie kosten. Als iets een opgave voor je is, dan kun je er vergif op in nemen dat daar niet jouw kracht ligt. Als je je richt op de zaken waar je wel goed in bent. Goede mensen om je heen verzamelt op de onderwerpen en onderdelen die je energie kosten. Dan verhoog je niet alleen de kwaliteit van hetgeen je levert. Werken aan je bedrijf wordt weer leuker omdat je doet waar je goed in bent. Je medewerkers zullen er blij mee zijn, omdat je uit hun vaarwater blijft. En je creëert tijd om aan de toekomst van je bedrijf te werken.

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van GrowthFactory