Gastblog: Meedeinen op de golven of zelf aan het roer staan?

​Door Growthfactory

Door de aantrekkende economie lijken de kansen eindeloos, maar hoe maak je als ondernemer duurzame keuzes die jou steeds dichterbij je doel brengen? Een toekomstvisie maakt het makkelijker om gerichte keuzes te maken en zal je uiteindelijk tijd, energie en geld besparen. Reageer jij reactief of proactief wanneer zich kansen voordoen? Haal meer uit jouw onderneming met onze tips!

Keuzestress, hoe ga je daarmee om?

Wanneer het water je aan de lippen staat, is het makkelijker om efficiënte keuzes te maken. Je moet immers wel, want je hebt letterlijk geen keus. Maar wanneer de kansen opeens voor het grijpen liggen, worden zulke overwegingen lastiger. Waar ga jij je tijd, energie en geld in investeren? Waar neem je nieuwe mensen voor aan? Veel ondernemers worstelen met dit soort ‘nieuwe’ dilemma’s. Hoe zorgt je dat je naast het managen van een drukke agenda, ook duurzame keuzes maakt?

Onderscheidend vermogen, ook in jouw keuzes

In een dynamische markt is onderscheidend vermogen cruciaal. Een vervoersbedrijf kan er bijvoorbeeld voor kiezen om uit te blinken in online-diensten, zoals het bieden van een track-and-trace-service voor de B2B markt. Maar hij kan er ook voor kiezen om de groenste, meest milieuvriendelijke vervoerder van Nederland te worden. Beide keuzes hebben grote gevolgen als het gaat om de inrichting van het bedrijf. Bij optie een is het noodzakelijk om te investeren in ICT-oplossingen en een goedlopende back office. Bij optie twee hebben elektrische vervoersmiddelen en de juiste keurmerken een hoge prioriteit.

Een toekomstvisie uiteenzetten; een lastige opgave?

Het uiteenzetten van een toekomstvisie klinkt ingewikkelder dan het is. Veel ondernemers beginnen er niet eens aan, omdat zij er tegenop zien een gestructureerd plan te creëren waarin de stappen voor de komende tien jaar zijn vastgelegd. Maar in de huidige tijd is zo’n uitgebreid plan niet eens nodig. Door de snel veranderende markt is een doelstelling voor de komende twee à drie jaar veel effectiever. Die korte termijn maakt het uiteenzetten van een toekomstvisie opeens een stuk makkelijker.

Een duidelijke koers benadrukt de eigen identiteit

Waar ondernemers tijdens de crisis nog reactief handelden – direct kansen grijpen wanneer deze zich voordoen – is het tegenwoordig slimmer om pro-actief te werk te gaan. In plaats van handelen naar wat de markt je geeft is het nu zaak om zelf aan het roer te staan. Door het maken van bewuste keuzes, kan je jouw onderneming gerichter naar jouw doelen leiden. Wanneer er een duidelijke koers wordt gevaren, versterkt dat bovendien de eigen identiteit. Een ondernemer die elke willekeurige mogelijkheid aanpakt, is voor buitenstaanders lastig te definiëren. Hoe moeten zij immers weten waar je voor staat, als je zelf geen richting aangeeft?

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Growthfactory