Gastblog: Kies jouw niche en claim je expertpositie

Door Sonja Schaap

​Het definiëren van je doelgroep is heel belangrijk. Maar om je onderscheidend te kunnen profileren, is het kiezen van een niche misschien nog wel een veel belangrijkere keuze.

Een niche is een specialisatie die jij hebt in jouw vakgebied of in een specifieke branche. Of een heel specifiek product dat jij aanbiedt én de unieke manier waarop jij dat vermarkt. Dat laatste maakt jou juist onderscheidend. Je hebt dan veel minder concurrentie, soms zelfs helemaal niet. Het is een plek waar jij op een gemakkelijke manier succesvol kunt worden, omdat jij door jouw specialisme en ervaring een voorsprong hebt op je concurrenten.

Waarin ben jij de specialist?

In welke vijver ben jij nu de grote vis? Waar kun jij het verschil maken? Welk deel van de markt is voor jou? Waarin onderscheid jij je van je concurrenten? Waarin ben jij de specialist? Als je weet welk deel van die vijver van jou is, kun je veel makkelijker keuzes maken (wat past daar wel bij en wat niet) en gerichter communiceren met je doelgroep (wat beweegt mijn doelgroep, voor welke problemen willen zij een oplossing en wat heb ik daarin te bieden als specialist).

Kies je niche, het werkt echt!

Communicatie is als vakgebied ontzettend omvangrijk. Er zijn dan ook heel veel communicatieadviseurs. Als ik mezelf als communicatieadviseur zou profileren, ga ik op in die grote massa en ben ik totaal niet zichtbaar. Bovendien krijg ik communicatievragen die ik misschien wel helemaal niet leuk vind. Vanaf het moment dat ik profilering als mijn niche claimde en mezelf als specialist ging profileren, merkte ik gelijk het verschil. Ik ontwikkelde een aanbod dat aansloot bij de vragen uit de markt en de manier waarop ik dat aanbied, is uniek. Ik kreeg ineens hele specifieke communicatievragen, mijn doelgroep voelde zich gelijk aangesproken en de klanten kwamen naar mij toe. Een geweldige ervaring, waar je als ondernemer heel blij van wordt. Het werkt dus echt: kies je niche!

Claim jouw expertpositie

Succesvolle ondernemers durven juist te kiezen en zich te specialiseren. Een echte specialist heeft een betere expertpositie en kan daardoor vaak hogere prijzen vragen. Je hebt dan misschien minder klanten (kwantiteit), maar vaak wel meer enthousiaste klanten (kwaliteit) en meer omzet per klant.

Meer wensklanten… dat klinkt als muziek in mijn oren, bij jou ook? Heb je moeite met het bepalen van je niche? Misschien is mijn workshop ‘Heeft jouw bedrijf karakter?’ dan interessant voor jou. Ik heb op vrijdag 25 augustus nog 1 plekje vrij. Als je liever eerst een bak koffie drinkt en even wilt spiegelen met mij, kan dat natuurlijk ook. Kom in ieder geval in actie, want dit is té belangrijk voor je bedrijf om geen aandacht aan te schenken!

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Reflectit.