Gastblog: Je beste tips gratis weggeven

​door Annemieke Tissink

Afgelopen woensdag had ik een afspraak met een klant die haar bedrijf opnieuw wilde positioneren. Jarenlang had ze succes met haar bedrijf, maar ze was toe aan een nieuw niveau. Geen twee grote opdrachtgevers meer, maar haar kansen spreiden en bouwen aan een bedrijf voor de toekomst.

Ze had al die tijd kunnen leunen op haar netwerk, maar merkte dat ze behoefte had aan nieuwe mensen in haar omgeving. Nieuwe potentiële klanten. Maar hoe? Al snel kwamen we tot de conclusie dat ze bekend mocht worden om datgene wat ze het liefste deed: communicatieadvies geven aan middelgrote MKB bedrijven. Datgene wat ze jarenlang als interim werk had gedaan voor die paar grote opdrachtgevers.

Gratis je waarde delen

Ik raadde haar aan te zoeken naar de manieren die bij haar paste om de expertise die ze hierin had opgebouwd te delen met de wereld, om haar waarde te delen. Dat was het moment dat ze in paniek raakte. “Ik kan toch niet zomaar al mijn kennis weg gaan geven? Waar moeten mensen dan nog voor betalen?”. Dit hoor ik vaker en is een algemene misvatting als het gaat om waardevolle content (blog/video/podcast/webinar/etc) maken. Het gaat hierbij helemaal niet per se om delen ‘hoe’ iets werkt. Hoewel dat waardevol kan zijn, is dat meestal niet de informatie die je inspireert en je leven verandert. Denk eens aan de content die echte impact op je had, die misschien zelfs de manier waarop je iets dacht compleet heeft veranderd. Misschien was het iets heel grappigs. Misschien zorgde het voor een connectie met de maker. Misschien kreeg je er een enorme aha-erlebnis bij. Wat het ook was, vaak zijn het niet de technische/nuttige dingen die de diepste indruk achterlaten.

Inspireren bij verandering

Dus wanneer ik het heb over je waarde delen met jouw publiek, je potentiële klanten dan zou ik je willen aanraden om te bedenken hoe jij door artikelen, video’s, podcast of andere vormen van content een je publiek kan inspireren bij verandering. Hetzij doordat ze bepaalde acties gaan ondernemen of de manier waarop ze over een thema denken gaan herzien. Dat zijn de manieren waarop je echt waarde toevoegt, waardoor je verbinding met jouw publiek creëert, ze betrekt bij je bedrijf en uiteindelijk misschien wel stimuleert om tot een aankoop over te gaan. Want dat is het uiteindelijk doel! Nieuwe mensen aan je binden, bestaande relaties verstevigen en uiteindelijk voldoende vertrouwen opbouwen om een nieuwe klant te mogen verwelkomen. Houd deze doelen dus in je achterhoofd wanneer je aan contentcreatie begint. Hieronder beschrijf ik drie manieren waarop je content kunt delen zonder je al je kennis in de uitverkoop te gooien.

1 Pijn en verlangen benoemen

Dit type content gaat in op de dromen, obstakels of emotie die jouw publiek ervaart. Misschien worstelt je doelgroep met netwerken omdat ze introvert zijn. Misschien willen ze afvallen, maar hebben ze alles al geprobeerd en lijkt niets te werken voor hen. Je content mag ze helpen om vertrouwen te krijgen in zichzelf en in jou.

2 Expertstatus aantonen

Je wilt dat je doelgroep erop gaat vertrouwen dat jij de expert bent die hen kan helpen om hun gewenste resultaten te bereiken. Praat over je ervaringen, je achtergrond en prestaties en de boodschap/visie/filosofie die jou uniek maakt.

3 Verbinding leggen

Je wilt dat mensen door je content een goed gevoel krijgen bij je. Dat ze je leren kennen, waarderen en uiteindelijk vertrouwen dat jij de best mogelijke oplossing hebt voor hun situatie. Vaak houden ze ervan om zichzelf te herkennen in iemand en zo te ontdekken dat zij niet de enige zijn die in een bepaalde situatie zitten. Er is licht aan het einde van de tunnel. Deel bijvoorbeeld verhalen van jezelf of klanten uit de tijd voordat hun probleem was opgelost of het gewenste resultaat was bereikt. Het laat eveneens zien waarom jouw aanpak zo goed werkt.

Meteen aan de slag? Start met het gratis boek Meer klanten op jouw manier
Je wilt als zelfstandig ondernemer graag veel mensen helpen met jouw producten en diensten. Maar wat als de klanten niet in de rij staan? Als het bij anderen heel makkelijk lijkt te gaan, maar het jou niet altijd lukt?

Dan ga je aan de slag met marketing! Dit boek helpt je bij het vinden en binden van jouw ideale klanten op een effectieve manier. Een manier die bij jou past. Dus ook de manier van waarde leveren die past bij jou.

En jij kunt nu de PDF van het boek downloaden. Helemaal GRATIS.

Klik hier om het te downloaden

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Puurst.