Gastblog: Effectief netwerken is als zaaien en oogsten

​Door Robert Schulze

Effectief netwerken is gebonden aan spelregels. Zomaar met iedereen praatjes aanknopen zal nauwelijks nieuwe klanten en opdrachten opleveren. Duurzame relaties krijg je door te investeren in een slimme netwerkstrategie. Benieuwd hoe jij moet zaaien om straks te kunnen oogsten?

AMBASSADEURS INSCHAKELEN

Hoe vind je als ondernemer nieuwe klanten, relaties en zakenpartners? Het bezoeken van netwerkevents is als schieten met hagel; wellicht raak je de juiste persoon maar die kansen zijn gering. Beter is om ambassadeurs te zoeken die jou aan potentiële klanten kunnen koppelen. Deze ambassadeurs vind je door jezelf in de juiste kringen de begeven en daar relaties op te bouwen. Dit kan op een fysieke plek zijn, maar ook online.

EEN KWESTIE VAN VERTROUWEN

Wanneer je ambassadeurs hebt gevonden is het zaak om jouw verhaal, product of service op een effectieve manier te vertellen. Het is belangrijk om exact te weten wie je doelgroep is, wat haar behoefte is en op welke manier jij daarop kan inspelen. Een goede relatie met jouw ambassadeurs zal ervoor zorgen dat zij op het juiste moment aan jou denken en jouw product of service in hun netwerk introduceren. Mond-tot-mondreclame is de beste vorm van marketing die een ondernemer kan krijgen. Een aanbeveling door jouw ambassadeur geeft direct een voorsprong omdat er al een vorm van vertrouwen vanuit gaat.

ZAAIEN EN OOGSTEN

Effectief netwerken is als zaaien en oogsten. Net als een groente- of fruitteler moet een ondernemer beschikken over een flinke portie geduld. Na het zaaien van zijn groenten kan het immers even duren voor de eerste sprietjes zich laten zien. Zaaien op vruchtbare grond kan dit proces versnellen en zal betere resultaten leveren: een goede oogst. Datzelfde geldt voor de ondernemer; zorg dat je jouw verhaal aan de juiste personen vertelt. Wanneer jouw ambassadeurs jouw verhaal en product of service begrijpen, weten zij precies wanneer de kans zich voordoet om jou bij hun eigen relaties te introduceren.

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van de GrowthFactory