Gastblog: ​Dé activiteit die je bedrijf verandert

door Annemieke Tissink

Wat is dat ENE ding dat het verschil maakt in jouw bedrijf? Welke activiteit maakt alle andere zaken makkelijker of zelfs onnodig… Dat is voor veel ondernemers een lastige vraag omdat hun to-do lijst eindeloos lijkt. Afgelopen vrijdag werd het me nogmaals duidelijk dat het antwoord eigenlijk niet heel moeilijk is… Tijdens onze masterclass Blik op 2018: jouw masterplan waren veel ondernemers die als doel hadden om hun bedrijf te laten groeien in het nieuwe jaar. En daarvoor is maar één ding noodzakelijk.

Wanneer groei je doelstelling is, kun je negen van de tien keer de volumeknop van je marketing omhoog draaien in je bedrijf. Het is zelfs de belangrijkste taak in je bedrijf. Zie het als je nieuwe baan in 2018: hoofd marketing van je eigen bedrijf. Dat klinkt heel makkelijk, maar het betekent best wel wat… namelijk dat je er een gedeelte van je dag voor vrij gaat maken. Nu denk je misschien: Wat? Iedere dag? Maar op momenten dat ik een groeispurt wil maken, maak ik enkele uren PER DAG vrij voor marketing in mijn bedrijf. Dat deed ik al toen ik net begon. Toen besteedde ik vier uur per dag aan marketing. Zoveel klanten had ik nog niet, dus ik had de tijd. En daardoor zorgde ik ervoor dat ik zichtbaar was en heel veel nieuwe klanten kreeg…

Plan het in


Met werken aan je marketing bedoel ik niet op Facebook rondhangen. Dat is vaak zinloos, want scrollen over je tijdlijn geeft je geen zichtbaarheid. En dus besteed je de tijd die je over hebt niet aan social media. Tijd die je over hebt, stop je in je marketing. Want op die manier kun je zorgen voor nieuwe aanwas, nieuwe klanten, nieuw leads en dus ook voor potentiële groei in je bedrijf. Nu hoor ik ook wel eens ondernemers klagen over drukte. “De tijd gaat zo snel voorbij, ik heb eigenlijk helemaal geen tijd gehad om aan marketing te werken”. Dat is onzin. Het is een kwestie van plannen en prioriteren. En als marketing als afspraak in je agenda staat, dan houd je jezelf aan die afspraak. Daar wijk je niet van af omdat iemand je ‘dringend’ nodig heeft. Plan alle marketingmomenten voor de komende maanden in, concreet met bijbehorende acties. Op die manier kom je niet in de verleiding om te zeggen: “Ohh dat komt wel een keer”. Want vaak komt het helemaal niet… En dus heb je het ene moment giga drukte en het andere moment tsjirpen de krekels in de stilte van je agenda.

Elke dag een uur


Als jij jouw doelen en jezelf serieus neemt, dan moet het je wel lukken om dagelijks een uur of een half uur de tijd te nemen om te werken naar iets wat dichter bij jou doelen brengt, het maakt niet uit wat het is, als je het maar doet. Dus bedenk wat voor jou belangrijk is om je bedrijf te helpen groeien. Welke marketingacties je verder helpen en bouw deze in in je schema. Een praktische manier om dat te doen: zet je mail een half uur later aan ’s ochtends. Dat kan best en het zorgt ervoor dat je je dag altijd supergoed begint of misschien supergoed afsluit als je het aan het einde van de dag doet. Doe in ieder geval elke dag iets, want de waan van de dag neemt het supersnel over…

Iedereen is druk


Op het moment dat je het druk hebt, is dit alsnog ook een opdracht voor jou. Stop met denken dat je te weinig tijd hebt om er elke dag mee bezig te zijn, want je hebt evenveel tijd als iedereen. Succesvolle ondernemers hebben evenveel tijd als jij. Beyoncé heeft evenveel tijd als jij. Op het moment dat je alleen maar denkt: “Ik heb zo weinig tijd en ik kom er niet uit”, dan ben je vooral bezig met waar je niet wilt zijn. Kijk naar wat je allemaal wèl bereikt en kijk wat je kan doen met hulp van anderen, om je tijd anders in te delen, want op die manier kom je veel verder dan wanneer je dele tijd denkt: “Ik heb het zo druk”. Dat betekent misschien alleen dat je anders moet werken. Dat kan altijd.

Onderschat nooit de kracht van marketing.


Nou denk je misschien: “Wat zit jij te preken voor eigen parochie…” En dat is natuurlijk ook een beetje zo! Maar heel veel ondernemers hebben niet zoveel met marketing. Ze vinden het te commercieel en ze hebben niet zoveel met commercialiteit. Ze vinden het opdringerig en zijn bang dat ze de hele dag koud moeten gaan bellen om te zorgen dat ze nieuwe klanten binnen krijgen. Maar marketing is eigenlijk iets heel anders. Als het aan mij ligt gaat marketing veel meer om andere mensen verder helpen. Je kunt de wereld aan marketing doen op een pushende manier, maar daar zal niemand van denken: “Oh wat heeft die persoon me toch geholpen”. Maar op het moment dat je vanuit een helpende houding je marketing gaat doen verandert er een heleboel. Dat betekent in ons geval: webinars, dit soort artikelen schrijven iedere week, lezingen geven, etc. Dat is allemaal marketing met als doel om mensen te laten zien dat er een oplossing is voor hun probleem… Vanuit een helpende houding waardoor mensen serieus zien dat jij om ze geeft. Zorg dus ook dat jij doorhebt dat jouw nieuwe baan marketeer is. Op het moment dat jij je marketing niet op orde hebt, weet niemand dat jij bestaat. Dus het is marketing naast het werk met jouw klanten je belangrijkste taak. Gefeliciteerd met je nieuwe baan.

Volhouden


Uit onderzoek dat ik een aantal jaar geleden onder 600 ondernemers deed, bleek dat veel van hen redelijk ad hoc bezig zijn met klanten werven. Ze richten zich veelal op de korte termijn. Ze hebben immers nu klanten nodig, of hebben het juist nu te druk voor marketing. Anderen vinden dat het zo eindeloos lang duurt voordat het gewenste resultaat wordt bereikt, je moet veel zaaien en het oogsten laat vaak op zich wachten. Daardoor geven ze de moed open geven ze de zaadjes de kans niet om te ontkiemen. Jammer! Want klanten krijgen is geen sprint. Je oogst nooit op dezelfde dag dat je zaait. Natuurlijk kun je op de korte termijn erg goede resultaten bereiken, maar het is de langetermijnbenadering die zorgt voor succes. Om te weten of je marketing werkt, zal je de behaalde resultaten moeten bijhouden. Bereik je maandelijks het gewenste aantal mensen om offertes aan uit te brengen? Hoeveel offertes worden uiteindelijk ondertekend voor akkoord om je doelen te bereiken? Als je niet direct resultaten bereikt, gooi marketing dan niet meteen uit het raam. Wacht tot je zeker weet dat je er alles aan gedaan hebt om je acties goed uit te voeren. Als op je actielijst staat dat je per week tien telefoongesprekken voert met potentiële klanten, moet je dit ook echt doen. Als je twee netwerkbijeenkomsten per maand wilde bezoeken, dan doe je dit ook. Zelfs al is er niets in de buurt waar je heen kunt, laat dan op andere plaatsen je gezicht zien. Houd dus bij welke activiteiten je wanneer onderneemt en kijk hoe je omzet is. Check dit wekelijks. Geef nooit te snel op. Marketing is langetermijnwerk. Het gaat om consistentie en doorzettingsvermogen. Dit zorgt voor succes.

Houd het leuk voor jezelf


Een doel behaal je stap voor stap, het is een proces. Het behalen van je doel is het resultaat van inspanning, discipline, doorzetten en hard werken. Je kunt jezelf belonen als je je ultieme doel behaalt, maar je kunt jezelf ook tussentijds belonen. Het voordeel van het bijhouden van je resultaten is ook dat je inzicht hebt in al je successen. Dit zijn niet alleen de grote acties en resultaten. Het zit hem ook in kleine dingen, zoals vieren dat je een actie hebt afgehandeld waar je tegenop zag. Nederlanders houden er niet zo van om hun successen te vieren, we zien dit al snel als Amerikaans. Toch is het wel heel goed om dit te doen. Door stil te staan bij het feit dat je een kleine mijlpaal hebt bereikt en daarmee groeit als ondernemer, kun je dit soort momenten onthouden en koesteren. Ankeren wordt het ook wel genoemd. Het vieren van je successen zorgt ervoor dat je trots ben op jezelf en hier krijg je een goed gevoel van. Dit komt omdat je lichaam endorfine aanmaakt, een soort natuurlijke feel good-drug. De kans dat je jezelf opnieuw uitdaagt om successen te bereiken wordt daardoor veel groter. Mocht je resultaat nu niet zo denderend zijn als je had gehoopt, straf jezelf dan niet. Als mens houden we er op een of andere manier van om onszelf keihard aan te pakken. We zijn veel strenger voor onszelf dan voor anderen in onze omgeving. We leggen de lat snel te hoog en geven onszelf intern veel kritiek. Herkenbaar? Wist je dat je minder klanten binnenhaalt als je dit doet? Te hard zijn voor jezelf heeft namelijk een negatieve invloed op je zelfvertrouwen. En wat is de sleutel tot succes bij het binnenhalen van klanten? Volgens salesexperts en psychologen is er een belangrijke correlatie. De sleutel ligt in zelfvertrouwen, in eigenwaarde, respect en overtuiging van je toegevoegde waarde. Dat er in je hoofd speelt, maakt dus het verschil in het succes. Dus gaat het minder goed dan je wilt, had je vandaag meer acties moeten uitvoeren? Blijf niet de hele dag balen en wees een beetje mild voor jezelf. Bedenk dat er morgen weer een dag is en ga ervoor om het morgen echt beter te doen. Doe het dan ook wel echt, want klanten komen meestal niet vanzelf aan je deur kloppen…

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Puurst