Gastblog: 5 tips om succesvol te netwerken

Door Sonja Schaap, Reflectit

Vaak krijg ik de vraag hoe ik nu aan mijn klanten kom. Steevast antwoord ik dan: “Netwerken!” Natuurlijk zijn meerdere factoren belangrijk, maar ik haal toch 90% van mijn klanten uit het netwerken. En dat vraagt een investering. In tijd en in geld. Dat zijn dan ook vaak de meest gehoorde excuses om het niet te doen. Of veel te weinig.

Ik weet uit eigen ervaring dat je die investering – zowel in tijd als in geld – er zo weer uithaalt als je het op een goede manier doet. Daarom deze keer 5 tips om succesvol te netwerken, zodat ook jij daar klanten uit kunt gaan halen!

TIP 1: (de allerbelangrijkste natuurlijk) Zorg ervoor dat die communicatiepuzzel van jouw bedrijf klopt, zodat je online en offline goed zichtbaar bent.

Als je niet goed zichtbaar bent, weet die buitenwereld niet waarom ze bij jou moeten zijn. Wat maakt jou uniek? Waarin ben jij onderscheidend? Voor wie wil jij het verschil maken met je team? Welk probleem los jij op voor je klant? Allemaal zaken waar je een duidelijk antwoord op moet hebben, voordat je alle communicatie voor je bedrijf goed kunt invullen. Pas dan begrijpt die buitenwereld – klanten, prospects, ambassadeurs – waarom ze juist bij jou moeten zijn of jouw naam moeten noemen. Best wel belangrijk, ook bij het netwerken. Denk bijvoorbeeld aan je LinkedIn profiel. Een goede pitchzin met zoekwoorden onder je naam, een duidelijke samenvatting en waardevolle referenties bijvoorbeeld geven de lezer een heel ander beeld dan ‘owner’ onder je naam en alleen een verzameling bedrijfsnamen waar je gewerkt hebt.

TIP 2: Sluit je aan bij een netwerkclub waar jouw klanten zitten of waar ondernemers zitten die jou bij je klant aan tafel kunnen krijgen.

Af en toe gezellig een bakje koffie drinken bij de Open Coffee Club in jouw regio is natuurlijk prima, maar als jouw klant daar niet komt en er geen enkele verbinding is met jouw netwerk, gaat dat niet zoveel opleveren. Breng in kaart welke businessclubs er zijn die jou aanspreken en ga daar op bezoek. Dan kun je ervaring of het bij je past en wat voor bedrijven daar aan tafel zitten. Het gaat niet alleen om de leden van de club, maar om het netwerk achter deze leden. Maak na het kennismaken uiteindelijk een keuze voor een netwerkclub die bij jouw bedrijf en bij jou als ondernemer past en op termijn ook iets gaat opleveren.

Zelf ben ik lid van Business Open en voorzitter bij Business Open De Turfvaert in Rijsbergen. Ook heb ik een regionale clubbeheerdersfunctie voor West-Brabant en Zeeland. Dat houdt in dat ik ook regelmatig aan tafel zit bij Business Open De Stok in Roosendaal en Business Open De Zeeuwsche in Middelburg. Denk je dat deze netwerkclub interessant is voor jou? Laat het me weten. Ik stuur je graag een uitnodiging om een keer kennis te maken.

TIP 3: Ga koffie of thee drinken met ondernemers om ze beter te leren kennen, zodat je een goede ambassadeur voor elkaar kunt zijn.

Ik drink veel koffie (of soms thee) met ondernemers. Niet omdat ik zo vaak pauze nodig heb, maar omdat ik ondernemers beter wil leren kennen. En je leert elkaar een klein beetje kennen door de pitches aan tafel, maar dat is natuurlijk veel te kort om iemand goed te leren kennen en precies te weten wat iemand doet en wanneer dus zijn of haar lampje aan moet gaat. Ik wil graag een goede ambassadeur zijn voor waardevolle ondernemers in mijn netwerk, dus ik investeer daar graag in. Vaak hele gezellige gesprekken, maar ook heel effectief. Zo heb ik een heel waardevol netwerk van ambassadeurs opgebouwd en is dat uiteraard een wisselwerking.

TIP 4: Kom je afspraken altijd na qua opvolging, zodat je netwerk ook op je kan rekenen en er emotioneel wisselgeld ontstaat.

Wat best een lastig aspect is bij het netwerken, is de opvolging. Niet door onwil, maar vaak ontbreekt het je aan tijd en schiet er dan weleens iets bij in. Daar maak ik me helaas soms ook weleens schuldig aan. Niet goed, maar wel menselijk. Uiteraard maak ik dit altijd wel weer goed en neem ik mezelf dan voor hier meer aandacht voor te hebben. En dat lukt best goed. Soms is het niet een kwestie van tijd, maar van prioriteit. Als jij waardevolle leads aanbrengt in jouw netwerk, ontstaat emotioneel wisselgeld. Je hoeft daar niet gelijk iets voor terug, maar degene die je hebt geholpen, onthoudt het wel. Als de gelegenheid zich voordoet dat hij of zij iets terug kan doen voor jou, zal dat zeker gebeuren. Hoe mooi is dat als je elkaar zo kunt helpen?

TIP 5: Reserveer tijd in je agenda om te netwerken. Bij je netwerkclub, op events en beurzen of bijvoorbeeld op de golfbaan.

Vaak hoor ik als excuus dat ondernemers geen tijd hebben om te netwerken. Als tijd het criterium zou zijn, had ik nu geen bedrijf meer gehad. Het gaat niet om wat het kost – financieel en qua tijd – maar om wat het oplevert. En als die balans doorslaat naar de goeie kant, is het die investering dubbel en dwars waard.

Dus ga iedere twee weken ergens netwerken, ga samen de golfbaan in (een andere sport kan natuurlijk ook) en neem deel aan een netwerkbeurs en ontmoet nieuwe ondernemers. Bouw je netwerk zorgvuldig op en creëer waardevolle ambassadeurs die jou helpen om te groeien.

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van sonjaschaap.nl