Gastblog: 5 stappen om in actie te komen bij uitstelgedrag

Geschreven door Annemieke Tissink

Heb je wel eens naar je to-do-list gekeken en het gevoel gehad dat je liever onder de dekens wilde kruipen? Soms lijkt uitstelgedrag lekkerder dan in actie komen. Er is als zelfstandige altijd iets dat leuker is dan werken aan je marketing en zichtbaarheid. Dat zet je dan liever op een lager pitje in de hoop dat mensen ‘vanzelf’ op je afkomen. Maar juist die ‘marketingdingen’ zijn in deze situatie belangrijker dan ooit. Al is het alleen maar omdat je over zes maanden nog steeds klanten wil hebben en mensen je niet weten te vinden als je onzichtbaar bent.

Uitstelgedrag steekt ook in mijn bedrijf af en toe de kop op. Al is het bij mij vaak het feit dat het overweldigende gevoel van alles dat moet en niet het gevoel dat iets anders leuker lijkt. Is dat bij jou ook wel eens het geval? Soms moet je gewoon door de zure appel heen bijten en doen wat ervoor nodig is om je bedrijf te laten groeien. Ook al is het niet meteen het eerste waar je zin in hebt. Onderstaande zaken helpen mij dan altijd om in actie te komen en door te zetten:

1 Stel de juiste prioriteiten

Of je to-do-list nou eindeloos lang is, of maar een halve pagina; de beste manier om te bepalen wat echt moet, is kijken wat je het meest oplevert. Kijk of het financieel iets oplevert en of het je tijd oplevert. Maak op basis daarvan de afweging: wat helpt me dichterbij nieuwe klanten komen, wat levert me omzet op? En begin met de actie die daarop het hoogste scoort. Zo wordt je to-do-list vaak al een stuk overzichtelijker. Marketing is wat dat betreft echt één van de belangrijkste activiteiten in je bedrijf. Eindeloos surfen op internet, nogmaals aan de slag met je website beter maken, producten verzinnen terwijl je er al voldoende hebt die je nog niet promoot. Het brengt je niet dichterbij nieuwe klanten…

2 Waar komt je uitstelgedrag vandaan?

Soms staat er nog iets in de weg voordat je echt in actie komt. Wat is dit bij jou? Als je dit weet, kun je er iets aan doen. Dan kun je er iets mee. Het zou kunnen zijn dat het onvoldoende duidelijk is wat je PRECIES moet doen, dat er nog een stukje van de puzzel ontbreekt waardoor je nog niet aan de slag kunt. Het kan zijn dat je niet weet hoe je iets kunt aanpakken. Je weet wel wat je moet doen, maar hoe dan? Misschien voelt het alsof het iets is dat MOET, terwijl je twijfelt of het wel bijdraagt aan je succes. Wat je ook tegenhoudt, zorg dat je weet wat het is.

3 Hoeveel tijd kost het je echt?

Soms stel ik iets uit omdat ik denk dat het heel lang duurt voordat het ‘klaar’ is. Of het nu om marketing gaat of iets anders. Om hiermee om te gaan, is het goed om te weten hoelang je er echt over doet. Vraag jezelf af hoelang je ergens realistisch gezien mee bezig wilt zijn. Pak je to-do-list en schrijf achter iedere taak die erop staat hoelang je erover gaat doen om hem te voltooien (15 minuten, twee uur, etc.)

4 Plan het in!

Kijk in je agenda wanneer je de tijd hebt om de verschillende taken in te plannen. De praktijk wijst uit dat wanneer het niet in je agenda staat, de kans dat je het gaat doen veel kleiner is. Zoek bij iedere taak een passend tijdslot, maar geef prioriteit aan wat je in verhouding het meest oplevert. Behandel iedere afspraak alsof het een afspraak met een klant is. Die zeg je ook niet zomaar af toch?

5 Just do it!

Als je alles hebt ingepland, zit er maar één ding op: in actie komen. En met iedere taak die je afvinkt, voel je de zin om aan de slag te gaan weer terugkomen. Je weet dat je zichtbaarheid groeit en de kans op nieuwe klanten steeds dichterbij komt.

Als het dan nog niet lukt

De stappen die je moet nemen om van uitstellen naar een succesvol bedrijf te komen klinken eenvoudig. Het gaat om het besluit nemen écht voor je doel/droom/bedrijf te gaan en daadwerkelijk actie te ondernemen. Kinderspel. Maar slechts weinig ZP’ers zijn bereid echt te doen wat ervoor nodig is om een succesvol bedrijf op te zetten. Alleen al het helder krijgen van je doelen en dromen is voor veel mensen al een hele kluif. Ze zijn heel druk met allerlei zaken, maar gaan vrij doelloos te werk. Les Brown, een 72-jarige succesvolle Amerikaanse ondernemer, zei eens dat als je niet weet waar je heengaat, je vaak op een andere plek uitkomt dan je eigenlijk wilt. Ga voor jezelf na of je jouw talenten en je bedrijf serieus wilt nemen of niet. Wil je een hobby of een bedrijf? Als jij succesvol wilt zijn in het helpen van je klanten moet je een commitment aangaan en serieus nadenken over wat je wilt bereiken. Daarna is het nodig om ook daadwerkelijk te gaan doen wat ervoor nodig is om deze droom waar te maken.

Mindset en excuses

Geloof het of niet, het daadwerkelijk aan de slag gaan is waar veel mensen vastlopen. Ze stellen een doel, maar als het gaat om het bereiken hiervan klappen ze dicht. Hun mindset en angsten staan in de weg. Hierdoor zijn ze niet bereid om echt aan de slag te gaan. Ze blijven zichzelf tegenhouden met excuses. Ikzelf dacht vroeger altijd dat ik niet genoeg kennis had om klanten te helpen. Ik kon pas echt naar buiten treden met mijn bedrijf als ik nog 8723682746 extra cursussen op het gebied van marketing en communicatie had gevolgd. Onzin natuurlijk, want ik heb bakken met ervaring. Waarom lukte het me dan toch niet? Ik was bang om te falen, niet goed genoeg te zijn.

Voor jezelf houden of delen

Hoe ik ben veranderd? Ik realiseerde me dat ik zoveel talenten en gaven heb gekregen dat ik niet anders kon dan daadwerkelijk écht gaan voor mijn bedrijf en mijn talenten te gaan gebruiken. Ook jouw cadeau aan de wereld ligt in de talenten en gaven die je hebt, in de ideeën die bij je opkomen en die je maar niet uitvoert. Houd je cadeau niet voor jezelf, maar pak het uit en treed ermee naar buiten. Laat je bedrijf zien aan de wereld!

Aan de slag

Pak een papier en schrijf op wat jij graag wilt bereiken met je bedrijf. Wat zou je echt willen als wist dat je niet kon falen? Bedenk daarna wat er voor nodig is om dit te bereiken en wat je nog tegenhoud. Wees eerlijk naar jezelf. Het loslaten van angsten, excuses en negatieve overtuigingen is cruciaal als je naar het volgende niveau in je bedrijf wilt komen!

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Puurst