Blog: Deja Vu – Lessen uit het verleden

Door Rein Korthals Altes

Het was bijna 10 jaar geleden dat Business Open startte. Een netwerk voor ondernemers die elkaar op een aangename manier willen helpen. Ook toen zaten we in een crisis. Weliswaar met een hele andere oorzaak. We zaten er toen bovendien al een tijdje in. Toch zijn er ook lessen, die we mee kunnen nemen naar deze tijd.

In 2008 had ik samen met Robbert Trimbos een succesvol evenementenbureau. Veel mooie klanten voor wie wij de “live communicatie’ verzorgden. Nokia, ABN Amro, Eneco, Gemeentewerken en diverse ministeries rekenden we tot onze vaste clientèle. In maart van dat jaar kwam de creditcrisis ook in Nederland aan. Wij merkte dat direct, omdat veel van onze klanten, vooral de corporates, direct maatregelen namen. Budgetten werden bevroren en evenementen uitgesteld. Toen dachten we: ‘Het is vast voor even, na de zomer komt het vast weer op gang.’ Helaas bleek dat niet het geval te zijn. De les die ik daaruit getrokken heb, is dat je je maar beter voor kunt bereiden op het slechtste scenario, dan valt het mogelijk later mee.

Die crisis duurde, zo weten we nu, veel langer en de evenementenbranche lag al die tijd op zijn gat. Er was zowel geen geld als geen reden tot ‘feestjes’. Het doet mij pijn te zien dat die branche, waar ik me toch sterk verbonden mee voel, weer zo hard geraakt is. Harder zelfs, want of het nu gaat om zakelijke events of publieksbijeenkomsten. Niks gaat door, echt 0%! In die zin is deze crisis voor sommige partijen nog veel heftiger dan toen. Ik hoop echt van harte dat die anderhalve meter snel ingewisseld kan worden voor mondkapjes. De mens is een sociaal dier en anderhalve meter past daar niet bij. Maar goed, ik dwaal af.

In dat eerste jaar van die crisis zagen niet enkel onze opdrachten verminderen, ook het aantal aanvragen nam snel af. Google Adwords, voor die tijd goed voor zo’n drie aanvragen per week, zakte naar nul en enkel via vaste klanten of dankzij aanbevelingen druppelden nog opdrachten binnen. We verschoven daarom onze focus van adverteren en marketing naar netwerken. Immers in een zwakke markt worden opdrachten enkel gegund. Daarvoor heb je ambassadeurs nodig.

Een leuke anekdote.

Een van onze laatste opdrachten kwam voort uit een pitch voor de Gemeente Amsterdam. Het ging om de opening van het gloednieuwe Paleis van Justitie. Ik vroeg aan mijn toekomstig opdrachtgever waarom wij, als Rotterdams bureau daarvoor waren uitgenodigd? Amsterdam kende immers tal van goede bureaus. Het bleek dat wij een paar jaar eerder een mooi event hadden neergezet voor een vriendin van haar en deze ons had aanbevolen. Het leuke was dat wij die pitch wonnen en het Paleis van Justitie geopend zou worden door Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Willem Alexander. Kort voor de opening werd het event plots uitgesteld. Dat gaf toch even wat paniek, want in die tijd hield uitstel regelmatig afstel in. Die opdracht zou toch ook niet komen te vervallen…

Maar de reden was niet economisch, maar praktisch. Er kwam een feestje tussendoor. Helaas hebben we dat feestje niet mogen organiseren, maar het Paleis van Justitie werd een paar maanden later alsnog geopend. Door Zijne Koninklijke Hoogheid Koning Willem Alexander.

Netwerken

Maar goed, wij verschoven dus onze aandacht naar netwerken. Uiteindelijk bleken all bestaande netwerkformules ons niet goed te passen. Ze brachten wel klanten, maar weinig energie. Vandaar dat we toen zelf aan de slag zijn gegaan. Bijeenkomsten op een leuke manier organiseren zat in ons bloed.

Zo werd Business Open geboren. Een plek waar ondernemers elkaar helpen. Eén les is mij al die jaren goed bij gebleven. Ten tijde van crisis worden opdrachten enkel nog gegund. De kans dat een onbekende zich ‘out of the blue’ bij je meldt is nihil. Euro’s worden omgedraaid en besteed aan relaties die men het gunt, of waar men vertrouwen in heeft. We zijn daarom net als toen volledig op ons netwerk aangewezen.

Ik hoop wel dat deze crisis veel korter gaat duren dan de vorige en dat we de economie tijdig weer op gang weten te krijgen. Om mij heen zie ik gelukkig veel positiviteit en creatieve energie. Laten we dat vooral vasthouden met z’n allen. Hopelijk zit het kabinet snel ruimte om maatregelen te versoepelen.

Ik wens iedereen daarnaast en goede gezondheid, we zullen beide hard nodig hebben komen de tijd!