Gastblog: Zomerreeks 3: Een belangrijke Ondernemersles

​door Annemieke Tissink

Dit artikel is alweer nummer 3 van onze zomerreeks! Dit is een serie van 4 artikelen waarin we je leren de zomer te gebruiken om weer eens echt aan je eigen bedrijf te werken. Het is immers rustiger dan de rest van het jaar omdat veel mensen om je heen op vakantie zijn. We geven je 9 stappen die je helpen het fundament van jouw bedrijf te verstevigen en je bedrijf te verbeteren. Dit artikel bevat de laatste 3 stappen en leert je een van de belangrijkste lessen die je als ondernemer kunt leren. Lees snel verder!

Stap 7: Wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten in jouw bedrijf?

Veel ondernemers zijn vakmensen. Ze zien het uitoefenen van hun vak als de belangrijkste kernactiviteit in hun bedrijf, bijvoorbeeld coachen of het trainen of adviseren van hun klanten. Dat is natuurlijk ook heel belangrijk, maar toch is het niet het belangrijkste! Denk eens na: wat is ervoor nodig om jouw werk te kunnen doen? Klanten! En hoe komen die klanten bij jou? Daar hebben veel ondernemers wel een antwoord op: via mond-tot-mond reclame. Het is natuurlijk helemaal perfect als dit op deze manier werkt, maar het is ook redelijk passief. Jij moet wachten tot anderen jouw gaan aanbevelen. Soms gebeurt er dus ook heel weinig en zit je te wachten tot er nieuwe klanten komen. Om dit te voorkomen is er naast je vak nu een andere activiteit veel belangrijker: marketing! Je gaat actief aan de slag met vertellen dat je bestaat en welke waarde jij te bieden hebt aan klanten. Zo houd je veel meer grip op je klantenstroom en kun je veel meer mensen helpen met jouw expertise.

Vraag: Hoe zou jij marketing meer kunnen inzetten in je bedrijf?

Stap 8: Een succesvol bedrijf creëer je samen


Alle bedrijven die groeien en succesvol zijn, maken gebruik van strategische partners. Dit zijn partners die je nodig hebt om je waarde, producten en diensten te verbeteren. Zo kun je nog meer betekenen voor je klanten. Veel ondernemers houden van samenwerken, omdat je als zelfstandig professional vooral solistisch aan het werk bent. Je hebt geen collega’s en toch heb je mensen nodig om mee te sparren en ervaringen uit te wisselen, dus zoek je partners. Partners zoeken kan ook om andere redenen: het kan zijn dat jij bepaalde expertise niet hebt, die wel belangrijk is voor jouw bedrijf. Daarom zoek je een accountant, een tekstschrijver of een assistent. Ook kan het zijn dat je partnerschap zoekt om (financiële) risico’s te spreiden. Stel dat je als coach moet investeren in een bepaalde methode, dan kun je er voor kiezen om dit met andere zelfstandig ondernemers te doen. Hierdoor spreid je de risico’s van tijd en geld.

Vraag: Welke partners mis je en heb je wel nodig om nog meer waarde te kunnen bieden voor jouw klanten?

Stap 9: Welke kosten maakt jouw bedrijf?


Stap 6 tot en met 8 brengen allemaal kosten met zich mee. Een goede ondernemer is zich hier heel erg bewust van en doet er alles aan om die kosten zo laag mogelijk te houden. Wat zijn de belangrijkste kosten die binnen jouw bedrijf gemaakt worden? Je hebt verschillende soorten kosten. Zo heb je kosten die altijd terugkeren, dit noem je vaste kosten. Maar er zijn ook kosten die variëren in prijs, bijvoorbeeld als je meer partners inhuurt omdat je meer werk hebt.

Vraag: Wat zijn jouw belangrijkste kosten in jouw bedrijf en op welke zou jij nu kunnen besparen?

De belangrijkste ondernemersles

Deze laatste 3 stappen dragen wederom bij aan het laten groeien van jouw bedrijf. De belangrijkste les hieruit die we jullie willen meegeven is stap 7: maak meer tijd voor marketing. Dit is de kernactiviteit in je bedrijf! Vind jij dit lastig omdat je niet goed weet hoe en wat je moet doen?