Gastblog: Zomerreeks 2: Jouw bedrijf naar The Next Level

door Annemieke Tissink

In deze zomerreeks van vier artikelen bespreken we de 9 stappen die jij kan nemen om het fundament van jouw bedrijf te verstevigen en hoe je deze stappen kunt gebruiken om je bedrijf te verbeteren. In het artikel van vorige week hebben de eerste 3 stappen beschreven:

Voor wie doe jij het, wie is jouw klant?
Wat is jouw toegevoegde waarde?
Hoe lever jij je diensten en producten?

Deze week gaan we verder met de volgende 3 stappen. Ze helpen jou om het volgende groeiniveau in je bedrijf te bereiken. Durf ze te zetten en lees verder met een open mind. Sta open voor de groei die mogelijk is voor jouw bedrijf. We dagen je uit om de vragen onder de stappen steeds voor jezelf te beantwoorden en actie te ondernemen om je antwoord te realiseren. We beloven je dat je resultaat zult zien!

Stap 4: Hoe verdiep jij de relatie met jouw klant?

Als zelfstandig ondernemer is het belangrijk om een relatie te leggen met je klant en deze te blijven versterken. Door te werken aan deze relatie heb je steeds de mogelijkheid om contactmomenten te hebben met je klant. Zo weet hij steeds weer dat je er bent en dat je aan hem denkt.

Hoe je dit doet, is afhankelijk van wat jij en jouw klant hierin belangrijk vinden. Vindt een klant persoonlijke aandacht belangrijk? Dan kun je bijvoorbeeld regelmatig even bellen, een kaartje of persoonlijke e-mail sturen. Maar het kan ook zijn dat jouw klanten het prettig vinden om jou en andere klanten van jou te ‘spreken’ in een Facebook- groep. Een groep van gelijkgestemden, waarin jij regelmatig aanwezig bent om de relatie met je klanten te verstevigen. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Vraag: Wat zou jij morgen kunnen doen om de relatie met je klanten te verstevigen?

Stap 5: Hoe verdien jij je geld?

De diensten en producten die jouw klanten afnemen, leveren jou natuurlijk inkomsten op. Hierbij is het belangrijk dat de kosten die je maakt lager zijn dan de opbrengsten, zodat je winst maakt.

Er zijn verschillende manieren om je geld te verdienen. De meest voor de hand liggende manier is directe verkoop, maar je kunt ook denken aan:

Abonnementen met maandelijkse inkomsten
Huren/leasen
Licenties afgeven
Mensen reclame laten maken via jou

Daarnaast heb je actieve- en passieve inkomsten. Actieve inkomsten zijn die opbrengsten die jij krijgt voor het fysieke werk dat je steeds levert. Iemand volgt bijvoorbeeld een coachingstraject bij jou, dan coach jij hem en stuur je een factuur. Of je maakt een website voor een klant en hij betaalt jou hiervoor.

Passief inkomen is inkomen dat je krijgt op het moment dat je slechts 1 keer iets ontwikkelt en hier blijvend geld mee kan verdienen. Denk hierbij aan het schrijven van een boek. Het schrijven is eenmalig, de verkoop van het boek kan in veelvoud zijn!

Vraag: Welke manieren van inkomstenstromen en verdienmodellen zou jij willen gebruiken in je bedrijf? Wat heb je hier voor nodig?

Stap 6: Welke kernmiddelen gebruik jij?

Kernmiddelen zijn die middelen die essentieel zijn om je producten en diensten te kunnen creëren en te leveren. Zonder deze middelen kan je jouw werk gewoon niet uitvoeren. Kernmiddelen zijn onder te verdelen in 4 hoofdmiddelen:

Fysieke kernmiddelen
Hierbij kun je denken aan gebouwen, auto, machines, PC, telefoon, etc.

Intellectuele kernmiddelen
Dit gaat over patenten, auteursrechten, partnerschappen en klantendatabases.

Menselijke kernmiddelen
Als zelfstandig ondernemer ben jij een kernmiddel, maar misschien heb je ook nog andere expertise nodig om je waarde te kunnen creëren.

Financiële kernmiddelen
Het is voor te stellen dat sommige bedrijven een grote hoeveelheid financiële middelen nodig hebben. Als je een productiebedrijf hebt, heb je kapitaal nodig om je kernmiddelen aan te kunnen schaffen, zoals machines. Als tekstschrijver kun je vaak zo beginnen, je hebt alleen maar een computer nodig.

Vraag: Welke kernmiddelen zou je (naast jezelf) moeten inzetten om diensten en producten te verbeteren?

Volgende week stap 7 & 8