Gastblog: Wat de Mont Blanc mij leerde als ondernemer

door René Metz​

Met de juiste begeleiding en fysieke voorbereiding moest het mogelijk zijn: de top bereiken van de Mont Blanc. Een mooi doel, zei de ondernemer in mij. Op 400 meter onder de top konden we niet verder, een stormachtige wind blies sneeuw in ons gezicht, we zagen geen hand voor ogen. De reis is belangrijker dan de bestemming, weet ik nu. Dat geldt voor mijn Mont Blanc-avontuur, maar ook voor mijn ondernemerschap.

Weer veilig beneden Normaal Amsterdams Peil (NAP) – daar snappen Franse berggidsen trouwens helemaal niets van – kijk ik terug op een fantastisch avontuur, ook al heb ik de top net niet gehaald.

Het begint met het stellen van een doel. Ik wil weten wat mijn grenzen zijn. Als ervaren bergwandelaar schuw ik een uitdaging niet, de hoogste top van de Alpen (4810 meter) lijkt me een mooi doel! Alles verloopt volgens plan. Eén ding valt echter niet te sturen: het weer.

De voorbereiding is intensief. Dagen van zeven uur wandelen met volle rugzak, 1500 hoogtemeters per dag, wandelen tot 3200 meter hoogte. Op hoogte verblijven om hoogteziekte te voorkomen. Oefenen met stijgijzers op de gletsjer van Mer du Glace, leren rotsklimmen, de Gran Paradiso (hoogste berg van Italië) beklimmen. De uitzichten zijn dan al spectaculair.

En dan de beklimming van de Mont Blanc. Mijn ultieme doel is de top op 4810 meter bereiken. Mijn andere doel is grenzen verleggen, iets doen wat ik nooit eerder heb gedaan. Na een tussenstop in een schuilhut op bijna 4400 meter bereikt de wind een snelheid van 70 km per uur. De top halen onder deze omstandigheden is absoluut geen optie meer. Voor de gidsen is het alle hens aan dek om ons veilig bij de berghut op 3800 meter te krijgen. Gaaf om te ervaren hoe professioneel de gidsen deze situatie oplossen. Ik heb mij dan ook geen moment onveilig gevoeld.

De volgende dag gaan we weer door het Grand Couloir. Vanwege steenslag is de beruchte oversteek van enkele tientallen meters niet zonder gevaar. We zien keien naar beneden suizen. De gidsen wachten geduldig op een goed moment en leiden ons veilig door de stenenregen.

Blauwe tenen van het snelle afdalen met de stijve D-schoenen herinneren me nog aan mijn Mont Blanc-avontuur. Een ervaring voor het leven. Ik zie overeenkomsten met mijn start als ondernemer. Vergelijkbaar bijvoorbeeld zijn de reacties van de omgeving: wat gaaf, wat een lef, maar zou je dat nu wel doen? Is het niet gevaarlijk, wat zijn de risico’s? Ik zou dat ook wel willen, maar…

Ik beoordeelde de risico’s als aanvaardbaar, onderzocht welke fysieke kwaliteiten nodig zijn en heb getraind. Ook heb ik mijzelf voor een voldongen feit gesteld door de reis te boeken. Het piketpaaltje was geplaatst, mijn privéleven stond vanaf dat moment in het teken van dit doel. Zo werkt het zakelijk ook: als je iets wilt bereiken, moet je een doel en een plan hebben. En starten.

De Mont Blanc beklimmen doe je niet alleen, je hebt ervaren professionals om je heen nodig. Op de Mont Blanc waren dat de lokale berggidsen van Mountain Network. Ze waren van levensbelang toen de storm opstak. Ook als ondernemer val ik terug op een netwerk van ervaren vakmensen. Mensen die ik blindelings vertrouw, ook bij tegenwind.

Wat nu? Ik ga eens rustig nadenken over mijn volgende uitdaging. Ik merkte bijvoorbeeld dat op de Mont Blanc het telefonisch bereik te wensen overliet. Een filiaal van Easy Office Online op 4400 meter hoogte?

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van René Metz