Gastblog: Waarom professionaliseren belangrijk is voor jouw bedrijf

​Geschreven door Sonja Schaap

Er zijn momenteel ruim één miljoen zelfstandig ondernemers actief. Ongetwijfeld hebben ze heel veel kennis van zaken als het om hun vakgebied gaat. Maar of ze nu allemaal even professioneel in hun ondernemerschap staan? Helaas zie ik regelmatig ondernemers die hier veel te weinig aandacht aan besteden, omdat zij dit niet belangrijk vinden. Deze ondernemers laten echt kansen liggen.

Waarom is professionaliseren belangrijk?

Juist omdat het aanbod erg groot is, gaat je potentiële klant een selectie maken. Hij let dan zeker op de communicatie. Dat doe je zelf toch ook als je kunt kiezen met welke ondernemer je zaken wilt doen? Als jij een keuze moet maken uit drie ondernemers, waarvan er twee een onprofessioneel beeld laten zien van hun bedrijf en de derde wel een professionele indruk maakt, dan kies jij toch ook voor de laatste?

Goedkoop is vaak duurkoop?

Gelukkig zijn er ook genoeg ondernemers die hier wel aandacht aan besteden en beseffen dat ze niet alles zelf kunnen en hoeven doen. Natuurlijk is het goedkoper om je website zelf te maken. Wanneer je daar toevallig handig in bent, kan dat voor jou prima werken. Maar als dat niet je ding is en je website er niet uitziet, helemaal niet wordt gevonden of gelezen, laat staan dat je site potentiële klanten tot actie aanzet, dan kun je je afvragen of goedkoop dan toch niet duurkoop is.

Als jij als ondernemer serieus genomen wilt worden door opdrachtgevers, moet alles kloppen en tot in de puntjes verzorgd zijn. “Doe het goed, of doe het (nog) niet”, zeg ik vaak. Als je (nog) niet genoeg geld te besteden hebt om jouw communicatie-uitingen te laten maken, zoek dan een betaalbaar alternatief dat niet ten koste gaat van de kwaliteit en de professionaliteit.

Wat is nodig om te professionaliseren?

HUISSTIJL > Zorg voor een uniek eigen gezicht. Je visuele identiteit zorgt voor herkenbaarheid.

BEELDMATERIAAL > Zorg voor professioneel beeldmateriaal dat past bij wie je bent, wat je doet en voor wie je het doet.

WEBSITE > Zorg voor een duidelijke website met een goede structuur, doelgroepgerichte en zoekmachinevriendelijke teksten en de juiste acties waarmee je je doelgroep in beweging krijgt.

SOCIAL MEDIA > Zorg voor headers in je huisstijl en passende profielteksten, zodat een eenduidig beeld ontstaat voor de buitenwereld.

COMMUNICATIECOACHING > Zorg voor gedrag dat past bij het unieke karakter van je bedrijf, zowel voor jezelf als je team, zodat het totale plaatje van tekst, beeld en gedrag klopt.

Jouw bedrijf professionaliseren

Professionaliseren betekent in mijn ogen, dat je ervoor zorgt dat alles klopt met jouw karakter. De uitstraling, tekst, vormgeving, uitingen…, oftewel die unieke blauwdruk van jouw bedrijf. Dat je aandacht besteedt aan je communicatie en er geen ondergeschoven kindje van maakt. Want communicatie is echt dé succesfactor voor ieder bedrijf, dus ook voor jouw bedrijf. Zorg ervoor dat je die op orde hebt, zodat je herkenbaar bent en potentiële klanten voor jou kiezen.

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Reflectit