Gastblog: Waarom een heldere positionering noodzakelijk is

Geschreven door: Sonja Schaap

​Positioneren betekent letterlijk: jouw positie bepalen – jouw positie in de markt, maar vooral in het brein van je wensklanten. Waarom doe jij wat je doet? Welke toegevoegde waarde bied jij je klant? Wat maakt jou uniek? Welke belofte maak jij waar? Op het eerste gezicht misschien eenvoudige vragen, maar veel ondernemers kunnen er geen antwoord op geven. Ze vinden het lastig om dit te benoemen of om van zichzelf te zeggen dat ze ergens goed in zijn. Maar als jij dat niet weet of vindt, waarom zou iemand dan voor jou kiezen? Als jij als ondernemer geen positie bepaalt, is het voor potentiële klanten helemaal niet duidelijk waarom ze bij jou moeten zijn.

Jezelf onderscheidend profileren

Aan de hand van vijf onderdelen kun je bepalen wie je bent:

  • Karakter > Kies jouw unieke bedrijfskarakter
  • Marketing > Kies voor een heldere focus
  • Symboliek > Kies voor een eigen gezicht
  • Communicatie > Kies voor een duidelijk verhaal
  • Gedrag > Kies voor de juiste kwaliteiten

Met deze vijf onderdelen maak je de blauwdruk voor jouw bedrijf, zodat je een kapstok hebt om alle communicatie aan op te hangen. Alles wat je zegt, doet en laat zien, moet met elkaar kloppen.

Karakter

Bij de binnenkant van je bedrijf, het karakter, gaat het vooral om authenticiteit. Waarom doe jij wat je doet? Wat maakt jou uniek? Voor wie wil jij het verschil gaan maken? Welke problemen los jij op en waarom moeten potentiële klanten juist bij jou zijn? Uitgangspunten zijn je kernwaarden, je visie en je missie. Waarom doe jij wat je doet (visie), hoe doe je dat (jouw unieke aanpak) en wat heb je jouw wensklanten te bieden (het resultaat van je aanbod = missie).

Marketing

Waar veel ondernemers tegenaan lopen op het gebied van marketing, is dat ze niet durven kiezen. Omdat ze veel kunnen, kunnen ze in hun beleving ook veel klanten helpen. Ze zijn bang anders kansen in de markt te missen. Maar: als je kiest, wordt je veel duidelijker. De buitenwereld weet dan voor wie je het verschil wilt maken en waarom ze juist bij jou moeten zijn. En dat is toch wat je graag wilt? Jouw wensklanten die als vanzelf naar je toekomen, omdat ze jou nodig hebben.

Symboliek

Het imago van jouw bedrijf wordt gevormd door een groot aantal factoren, maar vooral door dat wat zichtbaar is: de symboliek. Die symboliek is de visuele identiteit van je bedrijf die zorgt voor een duidelijk en herkenbaar beeld. Zonder dat eigen gezicht ben je niet zichtbaar. Jouw bedrijf wordt niet herkend en daardoor blijf je niet hangen bij je doelgroep. Of je huisstijl is inwisselbaar met die van een ander bedrijf, waardoor je net onderscheidend bent. Zonde! Een goede symboliek begint met een passende bedrijfsnaam en eventueel een pay-off waarmee je duidelijk maakt wat je doet of versterkt waar je goed in bent. Wanneer je je huisstijl consequent toepast in alle communicatie-uitingen, is de uitstraling van je bedrijf eenduidig.

Communicatie

Als ondernemer ben je vaak enthousiast over je product of dienst. Je hebt alles uitgedokterd en het ei van Columbus ontdekt. Dat moet iedereen weten en jij kunt natuurlijk ook iedereen helpen. Helaas. Zo werkt het niet. Niemand zit te wachten op jouw product of dienst. Dat klinkt onaardig, maar je klant wil een oplossing voor een probleem of een invulling van een behoefte. Niet meer en niet minder. En dat betekent: goed luisteren naar je klant. Uitgangspunten voor de communicatie van jouw bedrijf zijn dus het probleem van de klant, jouw oplossing en je boodschap.

Gedrag

Veel ondernemers starten vanuit hun passie voor een bepaald vakgebied en vaak zijn ze ook echt een kei in hun vak of specialisme. Maar dat is niet genoeg. Je hebt naast vakkennis ook ondernemersvaardigheden nodig, zodat het gedrag binnen je bedrijf klopt. Als je als ondernemer succesvol wilt zijn, neem dan je gedrag onder de loep en vraag je af hoe effectief jij bent in je communicatie. Je bent zelf de spil van je bedrijf, dus inzicht in je persoonlijke valkuilen en leerpunten zijn bepalend voor je succes.

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Sonja Schaap