Gastblog: ​Ondernemer, stap uit je comfortzone!

Geschreven door Marga Jansen

Ik val maar meteen met de deur in huis: “Een succesvolle ondernemer durft uit zijn of haar comfortzone te stappen.” Waarom? Het gaat best lekker en ik vind het wel prima zo. Of is er toch een stemmetje dat zegt dat er meer in zit? Wil je juist graag die volgende stap zetten als ondernemer maar vind je dit toch een beetje lastig?

Ik kan je één ding zeggen, pas als je buiten je comfortzone stapt, maak je groei mee! Daarbuiten gebeurt het, daar begint het leren en uitproberen, het vallen en weer opstaan. Juist door zoveel mogelijk dingen te doen die buiten je comfortzone liggen, groei je als persoon/ondernemer en heeft ook je bedrijf daar direct profijt van. Je ontwikkelt meer vaardigheden en leert groter denken.

Angst is heel normaal

Vaak is het eng om je echt open te stellen voor nieuwe uitdagingen en ervaringen. Elke keer als jij een stap verder gaat dan wat je bekend en vertrouwd is, komen angsten en twijfels om de hoek kijken. En dat is goed, want er zit altijd meer in jou én in je bedrijf. Je moet verder willen gaan en niet stil blijven staan. Vooruitgang geeft je energie en zorgt ervoor dat je (terecht) trots bent op wat je gerealiseerd hebt.

Doe het niet alleen

Iedere ondernemer doorloopt verschillende fases in het ondernemerschap. En tijdens die verschillende fases is het goed om regelmatig wat afstand te nemen van je bedrijf. Om van buitenaf eens kritisch naar jezelf en naar je bedrijf te kijken. Het lastige is alleen dat je zelf bepaalde dingen niet altijd meer ziet of weet hoe je bepaalde vraagstukken aan moet pakken. Ik geloof dan ook heilig in het principe om dit met andere ondernemers te doen. Oftewel, ondernemers voor ondernemers, zoals we bij Stichting Stratos doen. Je uitdagingen en vraagstukken naar buiten te brengen en bespreekbaar te maken met collega’s van andere, niet-concurrerende bedrijven. Met een vaste groep van ondernemers waarin vertrouwen en veiligheid gewaarborgd zijn. Zij zijn niet emotioneel betrokken en kijken er vanuit hun kennis en ervaring ongetwijfeld net even anders tegenaan of hebben in het verleden wellicht zelf al met hetzelfde bijltje gehakt. Het verrijkt je eigen inzichten en zorgt ervoor dat je op een gestructureerde manier verder kunt bouwen aan de strategie van je bedrijf. Aan de andere kant kun jij, door gezamenlijk met andere ondernemers te sparren over hun uitdagingen, ook jouw toegevoegde waarde voor hen tonen. Door jouw kennis, jouw passie, jouw visie en jouw ervaring ook met hen te delen. Een veelgehoorde uitspraak is niet voor niets: “If you want to go fast go alone. If you want to go far, go together.”

En zoals ik al aangaf, tijdens je “leven” als ondernemer doorloop je verschillende fases. Het proces van met andere ondernemers bepaalde uitdagingen aanpakken, is voor mij dan ook niet iets wat je eenmalig moet doen. Want iedere fase kent weer nieuwe uitdagingen die iedere keer weer om een andere aanpak vragen.

Heb ik je geprikkeld om uit jouw comfortzone te stappen? Geloof me, het is het waard. Je komt in een flow waarin je jouw talenten, jouw kennis, jouw passie en jouw ervaring nog meer tot bloei kunt laten komen. En doe dit met een bepaalde afstand en samen met collega-ondernemers. Want ondernemers kunnen voor elkaar zo veel meer betekenen.