Gastblog: klopt die belangrijke communicatiepuzzel van jouw bedrijf?

​Door Sonja Schaap

Er zijn momenteel ruim één miljoen zelfstandig ondernemers actief. Ongetwijfeld hebben ze heel veel kennis van zaken als het om hun vakgebied gaat. Maar of ze nu allemaal even professioneel in hun ondernemerschap staan? Helaas zie ik regelmatig ondernemers die hier te weinig aandacht aan besteden. Deze ondernemers laten echt kansen liggen. Zeker als het gaat om communicatie.

Waarom professionaliseren?

Juist omdat het aanbod erg groot is, gaan potentiële klanten een selectie maken. En dan maakt jouw communicatie wel degelijk het verschil. Als jij een keuze moet maken uit drie ondernemers, van wie er twee een amateuristisch beeld van hun bedrijf laten zien en er één wel een professionele indruk maakt, dan kies jij toch voor de laatste?

Goedkoop is vaak duurkoop

Gelukkig zijn er ook genoeg ondernemers die hier wel aandacht aan besteden en beseffen dat ze niet alles zelf kunnen en hoeven doen. Het is misschien wel goedkoper om je website zelf te maken en wanneer je daar toevallig handig in bent, kan dat voor jou prima werken. Maar als dat niet je ding is, ziet je website er niet professioneel uit, wordt niet gevonden of gelezen, laat staan dat je potentiële klanten tot actie aanzet… Dan kun je je afvragen of goedkoop toch niet duurkoop is.

Als jij als ondernemer serieus genomen wilt worden door opdrachtgevers, moet alles kloppen en tot in de puntjes verzorgd zijn. ‘Doe het goed, of doe het (nog) niet’, zeg ik vaak. Als je (nog) niet genoeg geld te besteden hebt om jouw communicatie-uitingen te laten maken, zoek dan een betaalbaar alternatief dat niet ten koste gaat van de kwaliteit en de professionaliteit. Dat alternatief is er echt!

Wat is nodig om te professionaliseren?

o Huisstijl
Een uniek eigen gezicht. Je visuele identiteit geeft herkenbaarheid.
o Beeldmateriaal
Professioneel beeldmateriaal dat past bij wie je bent, wat je doet en voor wie je het doet.
o Website
Een website met een logische structuur, doelgroepgerichte en zoekmachinevriendelijke teksten en de juiste acties waarmee je je doelgroep tot actie aanzet.
o Social media
Headers in je huisstijl en passende profielteksten, zodat een eenduidig beeld ontstaat.
o Sterk team
Gedrag dat past bij het unieke karakter van je bedrijf, zowel voor jezelf als je team.

Jouw bedrijf professionaliseren

Professionaliseren betekent in mijn ogen dat alles moet kloppen met jouw karakter: uitstraling, tekst, vormgeving, uitingen - oftewel die unieke blauwdruk van jouw bedrijf. Besteed aandacht aan je communicatie, maak er geen ondergeschoven kindje van. Want communicatie is echt dé succesfactor voor ieder bedrijf, dus ook voor jouw bedrijf. Die moet op orde zijn, zodat je herkenbaar bent, je verhaal duidelijk is en aansluit bij het probleem van je potentiële klanten en deze dus voor jou kiezen.

Structuur in je communicatie

Een van de belangrijkste zaken bij het maken van een professionaliseringslag is structuur aanbrengen in je communicatie. En laat dat nu toevallig iets zijn waar ik heel blij van word en inmiddels 20 jaar ervaring in heb. Ik deel mijn kennis en ervaringen graag met ondernemers. Dat ga ik ook doen tijdens mijn introductieworkshop op vrijdag 14 september. Vind je het interessant om mijn verhaal te horen en tips en voorbeelden te krijgen over hoe structuur in je communicatie uiteindelijk zorgt voor meer (leuke) klanten? Dan zie ik je graag op 14 september!

MEER INFORMATIE OVER DE INTRODUCTIEWORKSHOP