Afgelopen weekend ontdekte ik een ondernemer die groots droomde en op deze manier ook actie ondernam. Hij had als doel om meer bezoekers te trekken met zijn merk dan de Eifeltoren. De dagen ervoor was ik in Parijs. Ons appartement lag in de wijk waar ook de Eiffeltoren staat. Een statige buurt waar het vrij rustig is, totdat je het park bij de toren zelf betreedt, dan kun je over de toeristen lopen. Dus hoe kwam die man erbij dat tot zijn doel te maken?
Ik heb het over Eugene Mercier, oprichter van champagnehuis Mercier in het Franse plaatsje Epernay. Hier bracht ik zaterdag de middag door. Mercier leefde van 1838 tot 1904 en was in alle opzichten een ondernemer vol ambitie! Als jongeman van twintig had hij de droom een eigen champagnehuis te starten. Maar hij had geen land in de streek, geen rijke ouders en nergens in de familie ook maar iemand die hem verder kon helpen. Toch slaagde hij erin. Zijn doel? Champagne toegankelijk maken voor iedereen. In die tijd ongehoord, want champagne was bedoeld voor the lucky few en vooral voor formele gelegenheden. De tijden zijn veranderd en tegenwoordig is champagne gemeengoed geworden.
De ondernemerslessen van Eugene Mercier zijn nog altijd relevant.
Allereerst wilde hij dat zijn merk het meest bekende merk zou worden wereldwijd. Om te zorgen dat hij zijn doel bereikte, ontwikkelde hij revolutionaire marketingstrategieën die bekendheid gaven aan zijn merk. Hij zorgde voor marketing op surround sound, zodat hij overal te zien en te horen was. In 1889 presenteerde Mercier op de Wereldtentoonstelling in Parijs een vat dat 210 000 flessen champagne kon bevatten. Hij concurreerde met de Eifeltoren en zijn doel was het hoogste aantal bezoekers trekken… Helaas kreeg de Eifeltoren er net iets meer, maar hij werd tweede. Hetgeen veel publiciteit aan het champagnehuis gaf. Daar begon het pas. In 1900 mochten duizenden bezoekers aan de Wereldtentoonstelling, met een glas champagne in de hand, in een grote ballon boven Parijs zweven en in dit jaar gaf hij de gebroeders Lumière de opdracht om de allereerste reclamefilm ooit te maken.
Niet alleen wilde hij wereldwijde bekendheid, maar zijn grootste successen behaalde hij door visionair te zijn en groots te dromen.
De meeste champagnehuizen hadden kelders waarin de wijn werd gemaakt en opgeslagen. De grootte hiervan werd gemeten in meters. Eugene Mercier gaf opdracht een kelderstelsel van maar liefst 18 kilometer aan te leggen, zodat hij genoeg ruimte had om zijn bedrijf te laten groeien. Het leek voor die tijd gekkenwerk, maar hij kreeg wel gelijk…
Hierin ligt ook jouw kans als ondernemer.
Groots dromen en actie ondernemen. Soms makkelijker gezegd dan gedaan als je kijkt naar je huidige situatie. Als je nu nog niet bent waar je wilt zijn met je bedrijf, is de verleiding soms groot om op te willen geven of kleiner te gaan dromen. Sterker nog, misschien adviseren anderen je wel om conservatiever te zijn in je bedrijf. Hoewel groot dromen en ambitieuze doelen stellen geen garantie is dat ze uitkomen, is de kans dat je ze bereikt wanneer je deze doelen niet stelt nog veel kleiner. Je kunt in de historie zien (ook bij Eugene Mercier), dat degene die het meeste bereiken ook degene zijn die groots dromen en in actie komen tegen alle verwachtingen in.
Iedereen heeft een sterke drijfveer nodig, en met name ondernemers.
Wanneer was de laatste keer dat je droomde over een doel dat je kippenvel bezorgde? Als je groots droomt zoals Eugene Mercier, dan kan dat een belangrijke drijfveer worden voor jouzelf en anderen. Het helpt je om de route in je bedrijf uit te stippelen, keuzes te maken en door te gaan wanneer het even niet wil. Die visie mag voor jouzelf zo magisch zijn dat er geen alternatieven acceptabel zijn.
Als jij gelooft met volle overtuiging en gevoel dat jij je droom gaat realiseren, dan ga je dat ook doen.
Daar moet je wat voor doen natuurlijk. Waar je vandaag staat heeft weinig te maken met waar je naartoe wilt. Sommige mensen durven op basis van hun huidige situatie niet te dromen van een betere toekomst. Ze vinden zichzelf niet goed genoeg, geloven niet dat het voor hen is weggelegd en andere overtuigingen die niet op waarheid zijn gebaseerd.
Alle resultaten die je nu ervaart in je bedrijf (je inkomen, voldoening, werkplezier, je mate van succes, etc.) hebben niets te maken met hoe hard je werkt.
Sterker nog: wij ervaren dat hoe minder hard we werken, hoe meer resultaat we bereiken. Dat komt omdat we geloven dat jouw resultaten worden bepaalt door je mindset: je overtuigingen, zelfbeeld, gedrag, angsten, gevoelens, gedachten en acties. Veel ondernemers hebben grootste plannen en ambities. In de praktijk komt er alleen te weinig van terecht. Er is altijd een reden om dat ene spannende telefoontje uit te stellen, niet af te stappen op die potentiële klant, geen video’s te maken voor je bedrijf of andere actie te ondernemen die jou gaat helpen om het volgende niveau in je bedrijf te bereiken. Je baalt ervan, omdat je weet dat het wel acties zijn die je nodig hebt. Maar toch… het blijft een worsteling om vol te houden.
De manier waarop we onszelf zien bepaalt hoe serieus we in actie komen.
Zelfsabotage houdt onze resultaten tegen. Dus aan de slag gaan met je mindset, helpt je om de switch om te zetten en nu ECHT te gaan groeien. Als mens, als ondernemer en met je bedrijf. Het stelt je in staat om eindelijk die resultaten te bereiken die je wilt. Zoals dat hogere inkomen.
Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Puurst Ondernemersacademie