Gastblog: 7 goede voornemens voor 2018

Geschreven door Annemieke Tissink

​Het nieuwe jaar is begonnen! Een nieuw begin, een frisse start. De eerste dagen vliegen voorbij. De hoogste tijd om stil te staan bij alle goede voornemens waar we in 2018 aan willen werken. Het probleem van goede voornemens is dat we ze vaak niet bereiken, meestal omdat het zulke grote (en soms ook vage) doelen zijn. Maar hoe zorg je nu dat ze ook daadwerkelijk worden bereikt?

Goede voornemens hebben een belangrijk doel. Je kunt namelijk geen voornemens schrijven zonder terug te kijken op het verleden. Het is een goed moment om de gebeurtenissen uit het vorige jaar in perspectief te plaatsen en duidelijk te krijgen wat je in de toekomst graag anders zou willen zien. Voor mij zijn goede voornemens ook altijd een goed hulpmiddel om te kijken of ik op weg ben naar mijn lange termijn doelen. Ik ben benieuwd hoe dat bij jou is. Hieronder deel ik in elk geval vast zeven goede voornemens die iedere ondernemer in 2018 zou kunnen overwegen…

1. Sta bewust stil bij je ‘why’

Sta in het komende jaar eens wat vaker stil bij de reden waarom jij ondernemer bent. Of je nu door een moeilijke periode gaat of juist geniet van aanzienlijke groei, vergeet nooit waarom je begon. Voor de meesten van ons gold dat we de wereld tot een betere plaats wilden maken door het werk wat we doen. Door regelmatig stil te staan bij je ‘why’, kun je nagaan of je nog steeds bezig bent met activiteiten die hieraan bijdragen. Of ben je misschien in de afgelopen jaren teveel afgeleid? Gebruik je ‘why’ om je te leiden op je ondernemers pad komend jaar.

2. Toon je waardering eens wat vaker

Het is van groot belang voor je bedrijf om je klanten te laten weten dat je ze waardeert en dat ze belangrijk voor je zijn. Op welke manier dan ook. Wanneer ze weten dat je echt om ze geeft en ze waardeert, zullen ze betere resultaten bereiken, meer mensen over jou vertellen en langer klant bij je blijven. Geef jouw klanten in 2018 eens wat vaker aandacht. Stuur ze een cadeautje, schrijf een persoonlijke kaart of laat op andere manieren weten dat je aan ze denkt. Dat maakt het verschil tussen klant zijn of een zeer gewaardeerde klant of ambassadeur van jouw bedrijf.

3. Gedraag je als een leider

Eén van de grootste uitdagingen voor ondernemers is hun plek innemen als leider. Leiders zijn mensen met een visie waar anderen zich verbonden mee voelen, waar mensen door in actie komen en hierdoor helpen om de gezamenlijke visie te leven. Hierbij gaat het echt niet alleen om Richard Branson of Oprah: jij kan hier ook aan voldoen! Je hebt een eigen bedrijf en je hebt enorme waarde te bieden om het leven van jouw klanten te verrijken. Daarmee voldoe je al aan één van de eigenschappen van een leider… Gedraag je in 2018 meer als leider door ook te kijken naar zaken die je kunt uitbesteden, aan het motiveren van je omgeving (zakelijk en privé) als het tegenzit en aan het realiseren van je doelen zodat je bedrijf de goede kant op groeit.

4. Zorg goed voor jezelf

Veel mensen kiezen grote doelen als 20 kilo afvallen en drie keer per week sporten als goed voornemen. Ons advies: zorg vooral goed voor jezelf. Hoe verwacht je effectief een bedrijf te kunnen runnen als je altijd moe bent? Je moet zowel mentaal, fysiek als emotioneel gezond zijn. Wanneer je gezonder eet en vaker beweegt, ben je al productiever en gelukkiger. Daarvoor hoef je niet meteen naar de sportschool te rennen zoals de jaren ervoor (toen je na drie weken afhaakte). Kijk naar kleine aanpassingen in je dag. De fiets nemen in plaats van de auto. De trap in plaats van de lift. Fruit in plaats van een stroopwafel… Zelfs zulke kleine dingen helpen je om jouw doelen sneller te bereiken.

5. Stop met excuses

Hoe goed we ook zijn, soms verknallen we wel eens iets. Het verschil tussen succesvolle ondernemers en anderen is dat zij verantwoordelijkheid nemen voor hun fouten en ervan leren. Ze geven niet de boekhouder, de regering, de verzekering, of wie dan ook de schuld. Ook verzanden ze niet in excuses waarom iets niet is gelukt. Toen het mij een aantal jaar geleden niet lukte om een training te vullen met voldoende mensen, heb ik mezelf afgevraagd: wat heb ik hierin niet goed gedaan, wat had ik beter anders kunnen doen? Ik kwam al snel op een lijst van minstens tien zaken die ik zelf niet handig had aangepakt, die ik beter had kunnen inschatten, enzovoorts. Jouw acties en handelen bepalen jouw succes. Dus leer van je fouten en doe het de volgende keer beter.

6. Zet eens wat vaker stoorzenders uit

Als ondernemer zijn je dagen gevuld met e-mail, WhatsApp, Facebook, voicemail, tweets… en nog meer afleidingen. Want deze zaken kosten je veel tijd en kostbare energie. Ze beroven ons van onze focus waardoor we niet optimaal aan het werk zijn. Zet in 2018 al deze tijdlekken eens wat vaker uit. Bedenk vijf manieren om deze constante communicatiestroom te managen gedurende de dag. Kun je bijvoorbeeld je e-mail op gezette tijden checken? Kun je Facebook uitzetten als je een uur gefocuste tijd wil om aan de slag te gaan?

7. Blijf leren

Hoelang je ook bezig bent als ondernemer, er blijft altijd genoeg te leren. Hierdoor blijf je niet alleen goed presteren in 2018, maar het geeft je ook zelfvertrouwen en motivatie. Kijk dus eens kritisch naar jezelf en naar je bedrijf. Waar loop je tegenaan? Marketing, spreken in het openbaar, programmeren, boekhouden, etc. Het maakt niet uit! Kies een thema uit waar jij in kunt groeien en ga daarmee aan het werk. Bedenk drie manieren om in 2018 meer te leren over het door jou gekozen thema. Investeer in jezelf!

Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Puurst