Blog: Netwerken en social media; een gouden combinatie

Geschreven door: Rein Korthals Altes

Ik zie de laatste maanden steeds vaker berichten van leden, waarmee ze hun clubgenoten op LinkedIn in het zonnetje zetten. Daar word ik altijd heel blij van, want dat is waar het ons om te doen is: elkaar aanbevelen. Het maakt ook zichtbaar hoe betrokken en actief veel van onze leden zijn. Maar eigenlijk is dat slechts het topje van de ijsberg, want het leeuwendeel van de aanbevelingen, samenwerkingen en opdrachten die onderling worden verdeeld, speelt zich buiten het oog van social media af. En daar liggen juist de kansen.

Kracht in combinatie online en offline

Social media kunnen een veel grotere rol spelen bij het netwerken. De kracht ligt juist in de combinatie van online en offline. Dit onderwerp heeft daarom al langer onze aandacht. Op dit moment voert onze stagiaire Frederique Sedee een onderzoek uit naar het socialmediagedrag van onze leden. Op die manier willen we beter inspringen op de kansen die er liggen en nog beter gebruik maken van het netwerk dat we met z’n allen hebben.

Dat ik niet de enige ben die daar mee bezig is, bleek wel uit een belletje van Koen Rutten, onze regiomanager voor Noord-Holland. Hij kwam met een idee dat ik graag met jullie wil delen.

Sneeuwbaleffect online door taggen

Elke Business Open club is altijd op zoek naar interessante gasten. Vaak zijn er ook hele concrete wensen om iemand uit een bepaalde branche aan tafel te krijgen. En juist dan kun je jouw netwerk heel goed inschakelen. Want of je nu een advocaat, accountant of leasebedrijf zoekt, we hebben er allemaal meerdere in ons LinkedIn-netwerk. En die advocaten, accountants of leasebedrijven kennen weer heel veel collega’s en branchegenoten. Dus stel de vraag online en tag je clubgenoten. Als zij dan vervolgens een aantal advocaten, accountants en leasebedrijven uit hun netwerk taggen met dezelfde vraag: Wil jij een keer komen kennismaken met de leden van mijn Business Open club? De kans is dan groot dat men positief reageert of een collega uit dezelfde branche weet te taggen die daar wel voor open staat. Op die manier ontstaat er een sneeuwbal en voor je het weet is de wens van jullie club vervuld. Bovendien geef je op die manier ook je eigen zichtbaarheid een flinke boost!

Pak jij de handschoen op?

Een geweldig idee en ik zou het erg leuk vinden wanneer een aantal clubs dit een paar maanden willen testen. Neem elke 14 dagen een andere branche en laat steeds een andere clubgenoot een berichtje posten ik ben ervan overtuigd dat dit jezelf en je clubgenoten veel nieuwe contacten brengt en jouw business nog meer gaan boomen!

Wil je de uitdaging aangaan, stuur mij dan een mailtje of een berichtje via LinkedIn!