Blog: Netwerk zonder valkuilen

​Door Rein Korthals Altes | Business Open Nederland

In mijn vorige blog gaf ik tips om succesvol te netwerken. Nu is het tijd om een paar misvattingen uit de weg te ruimen. Wat moet je vooral niet doen.

Ga niet voor de korte termijn

Ga niet op zoek naar de snelle handel. Want dan focus je teveel op je eigen korte termijn doel. Zo ga je al snel voorbij aan de behoefte van de ander. Netwerkers herkennen dit gedrag direct en zullen dan ook niet staan te trappelen om jou uit de brand te helpen. Jagers worden doorgaans niet omarmd.

Ga voor het opbouwen van een goede relatie door eerst de ander van dienst te zijn. Op korte termijn zie je misschien weinig gebeuren, maar op lange termijn kan een relatie alsnog van veel waarde worden. Want wanneer je iemand geholpen hebt, zal hij ook de behoefte voelen iets voor je terug te doen.

Loop niet alle netwerkevents af

Netwerken draait niet om het aantal mensen dat je kent, maar om hoeveel mensen iets voor jou over hebben. Je kunt wel alle borrels aflopen en met iedereen een kaartje uitwisselen. Het levert je vast veel visitekaartjes op. Nieuwe klanten zal het je niet snel brengen. Voor de meesten ben je slechts een passant. Passanten zijn elkaar snel weer vergeten.

Maak keuzes. Bepaal welke businessclub voor jou interessant is. Sluit je aan bij 3 of 4 netwerkclubs en investeer daar je tijd en energie in. Richt je op het opbouwen van een aantal goede relaties in plaats van veel vluchtige contacten.

Kijk niet alleen naar de functie of het bedrijf aan tafel

Ondernemers die we uitnodigen om eens met een van onze clubs kennis te komen maken, zijn vaak vooral geïnteresseerd in wat er bij ons aan tafel zit. Welke bedrijven zitten er en welke functies hebben de deelnemers? Kortzichtig! De functie en het bedrijf zeggen mogelijk iets over het soort contacten dat deze persoon in het netwerk heeft, maar veel belangrijker is de persoon zelf. Is het een gulle gever of houdt hij zijn netwerk voor zichzelf? Toont hij interesse in jouw business of staat hij daar helemaal niet voor open? Bedenk je ook, dat iedereen naast het zakelijke waarschijnlijk een groter en veel hechter privé netwerk heeft. Iemands broer, zus of neef kan zomaar een beslissingsbevoegde functie hebben bij het bedrijf waar jij al jaren probeert binnen te komen. Sluit dus nooit iemand op voorhand uit.

Wees geen ‘no show’

Wanneer je je opgeeft om bij een netwerkevent aanwezig te zijn, wordt er op je gerekend. Door er dan vervolgens niet te zijn, wek je de indruk de aanwezigen niet belangrijk te vinden. Je verkiest immers een andere gelegenheid boven hun gezelschap. Natuurlijk kan er een belangrijke klant of spoedklus om je aandacht vragen. Iedereen zal daar begrip voor hebben. Maar meld je dan wel netjes af voor die bijeenkomst en wees geen no show. Want ook als je er niet bent, werk je aan je imago en gunfactor.

Gebruik geen vakantiekiekjes op LinkedIn

Tot slot een tip waar het allemaal mee begint. Bijna iedereen kijkt op LinkedIn om te zien met wie ze te maken krijgen in het zakelijk verkeer. Hoe ziet die persoon eruit? Wat is zijn of haar achtergrond? Zijn er nog gemeenschappelijke interesses of gedeelde kennissen? Dat is waardevolle informatie voorafgaand aan elke kennismaking. Zorg ervoor dat je niet onprofessioneel overkomt door een slechte foto bij je profiel. Een eerste indruk maak je maar één keer.

Doe er je voordeel mee en veel succes!