Blog: De geheime knop van LinkedIn & 3 gouden tips

​Door Rein Korthals Altes | Directeur Business Open Nederland

LinkedInworkshops gaan vaak over het inrichten van een goed profiel, updates plaatsen, je profileren binnen groepen en andere zaken om vooral jezelf zichtbaar te maken. Zonde! De echte kracht van LinkedIn zit ‘m in het selecteren en benaderen van prospects. Zonder klanten immers geen business. Hieronder geef ik drie tips hoe jij vanuit het niets een mooie lijst met benaderbare prospects kunt selecteren.

1. Geavanceerd zoeken op trefwoord.

Klik op de best verborgen knop van LinkedIn, de geavanceerd tekst, rechts naast het veel grotere zoekvenster. Voer een trefwoord in van het soort bedrijf of functie waar jij meestal zaken mee doet. HR manager, systeembeheerder of de eigenaar? Combinaties zijn ook mogelijk. Zoom verder in door bij locatie je postcode in te vullen en de afstand op 15 km te zetten. Je hebt je klanten immers graag dichtbij. Vink vervolgens aan dat je enkel 2e graads connecties wilt zien. Dit zijn de personen waar jij nog geen connectie mee hebt, maar iemand die jij kent wel. Wie dat is kun je ontdekken door op de ‘gedeelde connecties’ te klikken. Staat daar een goede bekende bij, dan wil hij je vast wel introduceren. Zo zit je plots aan tafel bij jouw volgende klant

2. Geavanceerd zoeken in het netwerk van een bekende.

Met de vorige methode komt er nog wat geluk bij kijken. Immers, de gedeelde connectie moet wel voor je aan de slag. En is hij wel zo enthousiast over jou? Daarom kun je beter direct gaan zoeken in het netwerk van een bekende die enthousiast over jou is. Wederom begin je bij geavanceerd. Vul vervolgens de naam van je netwerkpartner in. Die zal dan bovenaan verschijnen. Klik dan niet op zijn naam, want dan ga je naar zijn profiel. Klik om het groene getal dat aangeeft hoeveel connecties hij of zij heeft. Dan kom je in een database met enkel zijn connecties. Kies ook hier weer 2e graads. De mensen die hij wel kent, maar jij nog niet. Zoom in op je regio en kies een bedrijfstak (LinkedIn heeft er 147 die eenvoudig met google te vinden zijn.) Vaak blijft er dan een overzichtelijke selectie over van 3 tot 10 personen uit een bedrijfstak waar jij vaak zaken mee doet. Zie je hier een mogelijke prospect tussen staan? Vraag je netwerkpartner om een warme introductie en voor je het weet heb je weer een afspraak te pakken.

3. Zoeken op trefwoord in het netwerk van een bekende.

Zoek jij niet speciale branches, maar meer op functie of op trefwoord, maar wil je wel in het netwerk van een bekende vissen. Ga dan wel naar zijn of haar profiel en klik op het getal dat aangeeft hoeveel connecties deze heeft. Rechtsboven het blok met connecties van die persoon staat een vergrootglas afgebeeld. Klik hierop en voer je trefwoord(en) in. En weer verschijnt er een shortlist met mogelijke opdrachtgevers. Vraag je kennis om een introductie en boem! Weer een afspraak te pakken.