Blog: Groeistuipen & feedback

​Door Rein Korthals Altes | Business Open Nederland

Het is alweer ruim vijf jaar geleden dat Robbert en ik aan onze missie zijn begonnen om het netwerken aangenaam en effectief te maken. Vijf jaar waarin ik vaak vroeg op moest en mijn topografische kennis heb kunnen ophalen. Vooral in Brabant is geen snelweg mij meer onbekend. Soms wel twee uur op en neer voor een ontbijtje. Ja, dat was best gekkenwerk.

Het waren vijf intense, maar ook hele leuke jaren. Ik heb er ook enorm veel voor teruggekregen. Zo heb ik door heel het land leuke en bevlogen ondernemers ontmoet. Kleine groepjes enthousiaste ondernemers die elkaar vonden in crisistijd zien uitgroeien tot hechte clubs van soms wel 25 leden. Ondernemers die elkaar op vele manieren ondersteunen. Het is goed te zien dat, nu het ook met de economie alweer een tijdje de goede kant op gaat, veel van hen weer floreren. Vooral de kruisbestuivingen door leden die bij andere clubs op bezoek gaan vind ik nog steeds het mooiste om te zien.

Kwaliteitsslag

Het valt nog niet mee om zo’n 25 clubs draaiende te houden. We werken er met z’n allen hard aan het iedereen naar de zin te maken. Zonder het beoogde resultaat, het netwerken aangenaam en effectief maken, uit het oog te verliezen. Vorig jaar hebben we daarom een pas op de plaats gemaakt. We hebben ons oor te luisteren gelegd bij onze leden, oud leden en gasten. Van iedereen wilden we graag weten wat we goed deden, maar vooral wat er beter kon. De uitkomst was duidelijk: we deden heel veel goed. De sfeer scoorde een 9 en ook de formule en onze voorzitters werden hoog gewaardeerd.

Dat was fijn om te horen, maar we waren bovenal geïnteresseerd in de zaken die nog niet optimaal liepen. Met name op het vlak van ontvangst, conceptuitleg en effectiviteit was er nog ruimte voor verbetering. Ook was er behoefte om vaker met elkaar de baan in te gaan. Daar zijn we dan ook mee aan de slag gegaan. Het aanstellen van de bezoekersgastheer/vrouw, de golfcommissaris, de samenwerking met Jochem Klijn en het nieuwe ledenhandboek zijn de meest in het oog springende veranderingen.

Maar ook achter de schermen hebben we een flinke kwaliteitsslag gemaakt. We zijn druk bezig met de afronding van dit traject. Maar zoals elke ondernemer weet, heeft het creëren van draagvlak voor verandering tijd nodig. Dat is het geval wanneer het personeel betreft, maar nog veel meer van toepassing op een organisatie die bestaat uit 400, vaak eigenwijze, ondernemers. Bij sommige clubs duurt het daarom wat langer voordat alles loopt zoals wij dat voor ogen hebben. Maar we zijn op de goede weg.

Ik heb ook begrip voor de weerstand. Veel leden zitten al 3 of 4 jaar bij onze club en hebben het prille begin nog meegemaakt. Toen waren we nog aan het pionieren. Het was het avontuurlijke karakter van Business Open dat die ondernemers aansprak. Maar ze geloofden ook in onze visie van aangenaam effectief netwerken.

Wat ik hen op het hart wil drukken is dat er aan onze visie niks veranderd is. We willen nog steeds het netwerken voor iedereen zo aangenaam en effectief mogelijk maken. Ook de cultuur van openheid, gezelligheid en vertrouwen is bij ons heilig. Maar de groei, die noodzakelijk is om onze dienstverlening te kunnen verbeteren, vraagt wel om een verandering in de organisatie.

Zo kunnen Robbert en ik lang niet meer zo vaak clubs bezoeken als dat we zelf zouden willen. Ik vind het ook jammer dat ik niet alle leden meer persoonlijk ken. Gelukkig worden we door veel ondernemers ondersteund in het uitdragen van onze visie en cultuur. Ik wil onze voorzitters, regiomanagers en ook de leden daar enorm voor bedanken.

Groeistuipen

De veranderingen die nodig zijn om ons netwerk sterker en nog beter te maken, willen we geleidelijk en beheersbaar doorvoeren. Groeistuipen conflicteren met het aangename waar we voor staan. Maar ook geleidelijke groei doet soms pijn. Daarom wil ik graag toelichten waarom we de dingen doen die we doen.

Er is op veel plaatsen vraag naar Business Open, vooral golfbanen tonen interesse. Maar we starten enkel nieuwe clubs als er ook een aantal ondernemers zijn die daarom vragen. Met hen stippelen we dan samen een plan uit. Die ondernemers hebben het netwerk in de regio. Wij bieden ondersteuning met onze ervaring, formule en het netwerk van onze leden. Een traject dat dit jaar al tot de start van vijf nieuwe clubs heeft geleid. Bovendien staat er ook nog een mooi aantal op de planning. Het is wel passen en meten, want onze bestaande clubs zien we ook graag floreren. We doen echt onze uiterste best om onze aandacht goed te verdelen.

Feedback

De afgelopen maanden is het jullie misschien opgevallen dat het accent wat meer op het verbeteren van de effectiviteit heeft gelegen. Dat doen we niet omdat we als organisatie het effectieve boven het aangename verkiezen. Maar wel omdat uit het ledenonderzoek naar voren kwam dat hier de meeste ruimte voor verbetering ligt. We zijn ook daarmee op de goede weg, zo denken we.

We doen dit echter niet voor onszelf, maar voor jullie, onze leden. Daarom willen we van jullie weten hoe het met jullie gaat en hoe het bevalt. Waar zien jullie nog ruimte voor verbetering en waar maak je je zorgen over? Zo kom ik eindelijk op het punt terecht dat ik bovenaan deze blog heb vermeld: feedback.

Wij zijn, ondanks dat we in 5 jaar tijd van 10 naar meer dan 400 leden zijn gegroeid, nog steeds heel benaderbaar en staan altijd open voor raad en goede ideeën. Dus is er iets waarvan jij denkt, dat moet anders of dat kan beter. Laat het ons weten, want uiteindelijk willen we voor jullie allemaal het netwerken zo aangenaam en effectief mogelijk maken.

Ik hoop tot spoedig en ik hoor graag van je.

rein@businessopen.nl

010 452 57 25

Rein Korthals Altes

Business Open Nederland